Jövő héttől jön az áfacsökkentős embléma

2006.01.11. 09:02
Már most több tucat kereskedő jelezte, igényt tartana az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium által kezdeményezett Nagy Áfacsökkentési Akció embléma viselésére. Az embléma jó marketing az üzletnek - ezzel tisztában van a szaktárca -, és kimondatlanul bár, de egyértelműen jó a kormánynak is, hiszen a logó azt kommunikálja, hogy az áfavágással minden vásárlásnál több pénz marad a választópolgár zsebében.

Formálódik az áfacsökkentős védjegyprogram. Eddig ugyanis több tucat kereskedő jelezte, hogy igényt tartana az emblémára, mert teljesítette a kormány által kért ármérséklést. Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztréium (ICSSZEM) által kezdeményezett akció szerint azok a kereskedők, amelyek igazoltan érvényesítik áraikban a mínusz ötszázalékos áfát, használhatják a Nagy Áfacsökkentési Akció emblémát. (Ezt egyébként jövő hétfőtől lehet igényelni.)

A szaktárca még egyeztet az érdekvédelmi szervezetekkel - válaszolta a Napi Gazdaság kérdésére Mesterházy Attila politikai államtitkár. Az embléma kirakásának jogát azt követően nyerheti el egy kereskedő, hogy a tárcával első körben három hónapra együttműködési szerződést köt. Ez idő alatt folyamatosan érvényesítenie kell az áfacsökkenésből eredő alacsonyabb árakat. Ha a kereskedő igényli, az embléma viselését háromhavonta folyamatosan meghosszabbíthatja. (A védjegytáblát a kereskedőnek saját költségén kell elkészíttetnie.)

Az embléma jó marketing az üzletnek - ezzel tisztában van a szaktárca -, és kimondatlanul bár, de egyértelműen jó a kormánynak is, hiszen a logó azt kommunikálja, hogy az áfavágással minden vásárlásnál több pénz marad a választópolgár zsebében. Mesterházy szerint azonben ennyire nincs átpolitizálva a kampány, azt szeretnék elérni, hogy a kereskedő tájékoztassa vevőit a lépésről.

A politikai államtitkár szerint eddig az üzletek 70 százaléka alkalmlazta valamilyen módon az áfavágást, bár erre vonatkozóan nincsenek pontos adatai a szaktárcának. Jelenleg is tart a "nagy árfigyelési" civil program, amelynek keretében tavaly novembertől tavaszig gyűjtik az árakat, majd a végén kiderül, ki hogyan alkalmazta az áfacsökkentést. Mesterházy szerint az nyilvánvaló, hogy senkit sem kényszeríthetnek árcsökkentésre, egyedül a nyilvánosság ereje az, amellyel hathatnak egy kereskedőre. A védjegyhasználókról egy internetes oldalon tájékoztatják a fogyasztókat, ezzel is segítve a vásárlási döntést. A szakma szerint azonban kérdéses, hogy mi lesz a programmal a választások után.