Maradhatnak a magyar buszok Amerikában

2002.03.21. 11:43
A Külügyminisztérium tegnap közleményben tette közzé, hogy a NABI CompoBusát az amerikai FTA mentesítette a "Buy American Act" törvény előírásai alól - írja a Napi Gazdaság. A döntés következtében a NABI még két évig gyárthatja teljes egészében az Egyesült Államokon kívül CompoBusait, nem kell legalább 60 százalékban a tengerentúlon gyártania azokat.
Az amerikai szövetségi közlekedési hatóság (Federal Transportation Administration, FTA) döntésével mentesítette a NABI által gyártott, CompoBus márkavédjeggyel ellátott üvegszál erősítésű műanyag karosszériával készülő buszokat a "Buy American Act" törvény előírásai alól - áll a Külügyminisztérium közleményében. Az említett törvény értelmében ugyanis az Egyesült Államok közbeszerzési eljárásain induló társaságok csak olyan termékekkel vehetnek részt, amelyek anyagértékének legalább 60 százalékát Amerikában állítják elő.

Közérdek

A NABI Rt. amerikai leányvállalata, a NABI Inc. tavaly nyújtott be kérvényt az FTA-hoz, ebben különleges közérdekre hivatkozva kérte a mentességet. Az FTA végül két esetben adta meg a felmentést, egyrészt a CompoBusok már meglévő rendelésállományára, másrészt az engedély megadása utáni két évben, az összes hasonló eljáráson megszerzett CompoBus-megrendelésre.

A NABI-t meglepte a külügy közleménye

A NABI vezetése meglepetéssel vette tudomásul a Külügyminisztérium szokatlan közleményét, arról a társasággal előzetesen nem konzultáltak - kommentálta Érsek Ákos, a NABI szóvivője a Napi Gazdaságnak a Külügyminisztérium bejelentését. Ugyanakkor - amellett, hogy a társaság örül a hírnek - azt pozitívumként értékelte, hogy az információt a minisztérium legalább a tőzsde zárása után tette közzé.

Kaposvár maradhat

A mentesség első fele 164 busz gyártását érinti, hiszen a NABI-nak jelenleg Los Angeles, Phoenix, és Tempe városainak közlekedési vállalataitól összesen 94 darab 40-CLW Compobusra van érvényes megrendelése, s ugyanezen vállalatoknak 70 ilyen buszra van még opciójuk. A mentesség legfontosabb eleme, hogy lehetővé teszi, hogy a NABI készülő kaposvári üzemében szerelhesse össze azokat a kompozittechnológiával készülő buszokat, amelyeket a fenti városok rendeltek tőle, másrészt azokat is, amelyeket a következő két évben rendelnek majd meg a társaságtól. Ennek vélhetően meghatározó szerepe lehet a buszgyártó elkövetkező évek során elérhető nyereségességére, hiszen a hazai mindenképpen jóval olcsóbb, mintha ugyanazt az USA-ban kellene előállítani.