Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Elkelhet a Népszabadság

2001.11.09. 00:07
Lehetséges, hogy napokon belül egy kézbe kerül Magyarország két legnagyobb példányszámú napilapja. Az Index úgy tudja, hogy a Bertelsmann rövidesen bejelenti: eladja a Népszabadságban birtokolt tulajdonrészét. A legvalószínűbb vevő a svájci Ringier AG, amely Magyarországon a Blikk, a Nemzeti Sport és a Magyar Hírlap kiadója.
A legnagyobb példányszámú magyar politikai napilap (egyben a napilappiac legnagyobb árbevétellel rendelkező szereplője), a Népszabadság eladásáról már hónapok folynak találgatások. Az ok: a magyar médiatörvény értelmében egyetlen vállalatnak sem lehet meghatározó (25 százaléknál nagyobb) tulajdona országos napilapban és országos kereskedelmi televízióban egyszerre.

Magyar-német százalékháború

Márpedig az év elején a Bertelsmann bejelentette, hogy részvénycserével közel hatvan százalékos többséget szerez az RTL Group televíziós cégbirodalomban, amely egyik leányvállalatán keresztül a magyar RTL-klub meghatározó, 49 százalékos tulajdonosa is. A Népszabadság Rt. 67,6 százalékát a hamburgi Gruner und Jahr kiadóvállalat tulajdonolja, amely cégnek 74,9 százaléka a Bertelsmann kezében van. Hosszas számolgatás után augusztusban arra a következtetésre az ORTT, hogy a német transznacionális médiatröszt bizony 25 százaléknál nagyobb részt birtokol az RTL Klubban és a Népszabadságban is, eképpen megsérti a magyar médiatörvényt.

A cég száznyolcvan napot kapott a hatóságtól a törvénytelen állapot megszüntetésére. A megoldás elég egyszerű: vagy a Népszabadságot kell eladnia a Gruner und Jahrnak, vagy az RTL Klubot az RTL Groupnak.

A Népszabadság eladásáról nem döntött könnyen a német médiacég. Az RTL ugyan nagyobb hasznot hoz, de a Népszabadságot presztízse és politikai súlya, valamint az a tény, hogy a cég napilapportfoliójában ez az egyetlen nyereséges vállalat, különösen értékessé teszi. Úgy tudni, hogy a cégen belül generációs vita is kialakult: a magát egyre modernebbre, egyre multibbra és egyre elektronikusabbra szabó óriáscég - hogy bírja a versenyt az amerikai AOL-Time-Warnerral illetve a médiabizniszbe váratlanul betörő francia Vivendivel - új menedzsmentje egyre inkább le akarja építeni a hagyományos, nyomtatott médiaágazatot, és az elektronikus média illetve a szórakoztatóipar felé fordul.

Elektronikus vagy hagyományos?

Adatok a Gruner und Jahrrol
Jelen van a világ 14 országában 15 magazin
(köztük a német Stern)

6 napilap
(köztük a Berliner Zeitung, a FT Deutschland)

8 portal siteBeruházás:
(köztük a Lycos és a Tripod)

Dolgozói létszám:
12968 fő

Éves árbevétel:
3 084 000 000 euro
A Népszabadság-tulajdonos Gruner und Jahr cégben még 25,1 százalékot birtokló Jahr család - mint régi "újságos" família - például ragaszkodna lapjaihoz. Három héttel ezelőtt épp a híres német hírmagazin, a Spiegel cikkezett arról, hogy a Bertelsmann nyomtatott portfolióját kezelő Gruner und Jahr menedzserei úgy gondolták: az RTL Groupnak kell megoldania a kérdést, hiszen e cég fölvásárlása okozt a magyarországi problémát. Az ORTT döntése is az RTL Klub tulajdonosát nevezte törvénysértőnek, a Gruner und Jahr formálisan nem érintett.

Nem lehetett kétséges azonban, hogy a Bertelsmann nagyfőnökei erősebbek lesznek, mint a Gruner und Jahr vezetése, és a német konszern az RTL Group illetve az RTL Klub megtartása mellett dönt.

A Népszabadság lehetséges vevőiről már korábban is jelentek meg találgatások: először a Magyarországon megyei lapokat kiadó német WAZ tűnt lehetséges vásárlónak, annál is inkább, mert ez a cég 7,4 százalékos részesedéssel rendelkezett at RTL csoportban, így a részvénycsomagárt cserébe megkaphatta volna a Népszabadságot is. Nem kapta.

Aztán hírek keringtek az Axel-Springer vásárlási szándékáról, majd egy politikailag igen kényes kilencmilliárdos MFB-ajánlatról (a Magyar Fejlesztési Bank ugye állami cég, a Népszabadságot pedig senki sem sorolja a jobboldali vagy kormánybarát orgánumok közé) is lehetett hallani.

A hatóságok által augusztusban kiszabott száznyolcvan napos határidő lassan lejár, de biztos vevő eddig nem akadt. Legalábbis eddig nem került nyilvánosságra, ki lehet az. Egy lehetőség marad: Ringier

Mostanra azonban gyakorlatilag egyetlen lehetséges új tulajdonos maradt: a svájci Ringier AG. A Ringier az egyetlen tőkeerős és terjeszkedő cég a hazai napilappiacon. A hét évvel ezelőtt indított Blikk mára az ország legnagyobb példányszámú bulvárlapja, és nyereséget termel. Emellé a svájci cég megvásárolta a Nemzeti Sportot, majd alig egy éve a Magyar Hírlap Rt.-t, amely a céggel azonos nevű újság mellett a Mai Nap című bulvárlap kiadója volt. Később összevonta a Mai Napot a teljesen azonos piacot célzó Blikkel. (A Mai Nap újságíróinak egy része azonban a Híd Rádió Rt. kiadói támogatásával új lapot alapított Mai Lap néven. A Ringier az Egyesült Államokban és Magyarországon is pert indított az új lap kiadója ellen.)

A Ringier AG 2000 évi üzleti adatai
Éves árbevétel:
1 018 800 000 CHF (svájci frank)
 
Adózás utáni nyereség:
50 400 000 CHF
 
Beruházás:
157 000 000 CHF
 
Dolgozói létszám:
4928 fő
 
Magyarországi létszám:
590 fő
Október elején Michael Ringier, a vállalat feje Magyarországon járt - fogadta Mádl Ferenc köztársasági elnök is -, és tájékoztatta dolgozóit a cég itteni terveiről. Több újságíró firtatta akkor, hogy milyen lapok megszerzésére készül még. Ringier úr a Népszava és a Magyar Nemzet megvásárlását lehetetlennek nevezte, viszont semmit nem volt hajlandó mondani a Népszabadságról. Sem arról nem nyilatkozott, hogy megkeresték-e ajánlattal, sem arról, hogy érdeklődik-e a lap iránt.

Amennyiben a Ringier megszerzi a kétszázezres napi példányszámú, százharmincezres előfizetői táborral rendelkező Népszabadságot, Magyarország két legnagyobb napilapja egy kiadóhoz kerül. A szintén kétszázezres Blikk és a Népszabadság "nem vág egymás alá", hiszen a két lap más-más piaci szegmensben mozog, más-más olvasói körhöz szól. Érdekesebb kérdés, hogy a Magyar Hírlap hogyan fér meg az új nagy testvérrel. A Hírlap ugyanis körülbelül azonos olvasói körnek, hasonló szerkesztési elvek alapján készül. Ráadásul a Ringier éppen a szerkesztőség erőteljes fejlesztésébe kezdett, és a Népszabadság mögötti második hely megszerzését tűzte ki célul.

A Ringier-üzlet hírét egyelőre egyik fél sem erősítette meg, de értesülésünk szerint pénteken a Népszabadságnál és a Magyar Hírlapnál is szerkesztőségi értekezletre, bejelentésre készül a vezetés.