Nem fogynak az újautók

2004.10.14. 08:14
Az idei első kilenc hónapban a fél százalékot sem érte el a magyarországi újautó-eladások bővülési üteme, ami a gyászos első negyedév után még örömtelinek is mondható.
A Napi Gazdaság információi szerint a tavalyi azonos időszak összeladásaihoz képest idén szeptember végéig a fél százalékot sem éri el a magyarországi újautó-értékesítés növekedési üteme. Ez azt jelenti, hogy csökkent a tempó a harmadik negyedévben, hiszen az első félévben még 2,7 százalékos volt az átlagos növekedési ütem.

Javul

Ugyanakkor legalább annak örülhetnek a márkaimportőrök, hogy az április-szeptember közötti időszak nem volt annyira rossz, mint az idei első negyedév, amikor 45 679 új személyautót és terepjárót adtak el, ami 3,7 százalékos visszaesést jelentett.

A csapnivaló első három hónaphoz képest javuló trend különösen a Suzuki-eladásokon látszik: a szeptember végéig eladott mintegy 26 700 autó ugyan még mindig 14 százalék körüli visszaesést tükröz a tavalyi azonos időszakhoz képest, ám ez az adat lényegesen jobb, mint az első negyedévi 36 százalékos zuhanás. Tavaly csaknem negyvenezer új Suzukit adtak el, amit kiugró eredménynek tart Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. kommunikációs igazgatója.

Ezt az eredményt elsősorban azzal magyarázza, hogy tavaly három itthoni gyártású modellt - köztük a nagy sikert hozó Ignist - kínált a cég. Ez az idén kettőre csökkent, s részben emiatt - a mostani számítások szerint - év végéig nem érik el a tavalyi összértékesítést. Ugyanakkor a különbség mérséklődése tovább folytatódik jórészt a szeptemberben indított erőteljes marketing- és vásárlási akcióknak köszönhetően.

Tartják az ütemet

Az előzetes adatok szerint továbbra is tartja újautó-eladásainak növekedési ütemét a Ford, a Renault, a Honda és a Mazda. Ford személyautókból 34 százalékkal kelt el több (10,25 ezer), a legkelendőbb a Fiesta volt, ám továbbra is vitték a Focusokat és a Mondeókat - összegezte Madarász György, a Ford Motor Hungária kommunikációs igazgatója.

Hozzátette: mindezt úgy érték el, hogy márkaimportőrként nem kezdeményeztek szélsőségesnek mondható kedvezményes vásárlási akciókat. Hondákból többet is el lehetne adni - mondta Nagy Károly, a Honda Hungary PR- és hálózati fejlesztésekért felelős vezetője -, bár a Civicek értékesítése megduplázódott az elmúlt negyedévben. A nyári megrendeléseket ősz elejére tudta leszállítani a gyár.

Szélsőségek

Összességében is jellemző a magyarországi újautó-piacra az a szélsőség, ami a több márkát forgalmazók közül a magyarországi Opel és Daewoo/Chevrolet eladásaiban is megfigyelhető. Míg az Opelnél a tíz százalékot is elérheti szeptember végéig a visszaesés, addig a Daewoo-értékesítés negyven százalék fölötti növekedést mutat - mondta Wolf Károly, a magyarországi márkaimportőr értékesítési igazgatója. A Daewoo márkanév elhagyásával immár Chevrolet-ként forgalmazott legújabb modellekre már az értékesítés megkezdése előtt nagy az érdeklődés.

Kiegyensúlyozottabb az öt személyautó-márkát forgalmazó Porsche Hungaria forgalma, hiszen a Seaton kívül valamennyi márkánál tíz százalék fölötti a növekedés. Ezt részben az idei évet is jellemző, ütemes modelloffenzívával, részben a kedvező ár-érték arányú értékesítési konstrukciókkal magyarázta Eppel János, a cégcsoport ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ügyelnek arra, hogy az akciók következetesen tükrözzék márkáik minőségi színvonalát.