További Magyar cikkek
Darabonként egymillió
Az ügy előzménye, hogy az MKGI 1100 költségvetési intézmény, illetve önként csatlakozó költségvetési szerv képviseletében indított központosított közbeszerzési eljárást 1420 személy-, valamint 90 tehergépkocsi szállítására. A Summit több kategóriában indult, de a cég szerint tulajdonképpen csak egyben, az alsó-középkategóriában volt esélye.
Ebben - amint az a tenderbontáskor kiderült - egyenként majdnem egymillió forinttal adott olcsóbb ajánlatot a pályázatban előírt feltételeket teljesítő 200 Nissan Almera szállítására, mint a nyertesként kihirdetett székesfehérvári Toyota-márkakereskedő, a Strasszer AutoSystem Kft., amely a Corollával pályázott.
Elkeveredett fax
Az MGKI közleményéből kitűnik: az ajánlati ár, az üzemanyag-fogyasztás, az alkatrészár, a maradványérték, a jármű- és motoradatok, a biztonság, az ergonómia és a garanciaelemek alapján minősítették az ajánlatokat. Az eredményhirdetés előtt azonban érvénytelennek nyilvánították a Summit ajánlatát, mégpedig azért, mert az autót nem vitte el a május 5-én a fóti Cora parkolójában rendezett bemutatóra.
Az MGKI faxon tájékoztatta a pályázókat a bemutató időpontjáról, a Summit Motors azonban ezt nem kapta meg, és az elektronikus faxkészülék memóriája sem tárolt ilyen címről érkezett levelet. Ezért a Nissan-importőr vis maiorra hivatkozva kérte, hogy utólag vihessék szemlére az Almerákat, de ettől az MGKI elzárkózott.
Az igazgatóság főigazgatója, Schäffer István a Világgazdaság érdeklődésére kijelentette, hogy a közbeszerzési törvény szerint a Summit Motors megsértette az ajánlati felhívás feltételeit, ezért ki kellett zárni. Erdélyi Péter, a Summit Motors vezérigazgatója elmondta, hogy minden értesítést faxon és ajánlott levélben szoktak megkapni, kivétel csupán a bemutatóra vonatkozó értesítés volt.
Csak a pályázónak fontos?
A pályázók által elfogadott, aláírt feltételek között szerepel, hogy az időpontról csak faxon kapnak értesítést, mondta Schäffer István. Hozzátette, nem hiszi, hogy egy cég belső ügyvitel-szervezési gondjai rájuk tartoznának. A kérdésre, hogy ilyen volumenű üzlet esetén miért nem élnek telefonos, illetve emailes megerősítéssel, visszakérdezett: "Az igazgatóságnak vajon delegációt is kellett volna küldenie?"
Ugyanakkor, fűzte hozzá, a pályázóknak fontos a részvétel, tehát azok is megtehetik, hogy kétnaponta telefonon érdeklődjenek. "Telefonon azonban sosem adnak információt, hanem minden esetben azzal utasítanak el, hogy majd írásban egyszerre mindenkit értesítenek" - állítja Erdélyi Péter.