Olcsó notebook, veszélyes garancia

2004.12.08. 08:55
Az uniós csatlakozás óta a magyarországi forgalmazók számára is érzékelhetően élénkült a műszaki cikkek magánimportja: Németországból onlájn akár százezer forinttal olcsóbban rendelhetünk notebookot, ennél is nagyobb megtakarítás lehet egyes nagy értékű plazmatévéken, az uniós országok jelentős részében pedig kedvezőbb lehet a digitális kamerák ára. Visszatartó erő lehet ugyanakkor, hogy minden gyártó esetében eltérő, érvényesíthető-e Magyarországon a garanciális igény, így vásárlás előtt nem árt tájékozódni.
Alig több mint ötezer forintért kínál Magyarországra házhozszállítást több műszaki cikkeket forgalmazó német portál. A pluszköltség nagyobb értékű vásárlás, elsősorban notebookok esetén szinte eltörpül az elérhető megtakarításhoz képest. Ez utóbbi összegét egyébként nehéz pontosan meghatározni, hiszen sok esetben ha minimális mértékben is, de eltérő felszereltségű modellekről van szó. De ha néhány márkára leszűkítve a választékot egy adott konfigurációt keresünk, akár 25-30 százalékos, azaz százezer forintos nagyságrendű is lehet a megtakarítás.

A plazmatévé 170 ezerrel is lehet olcsóbb

Az egyik legnagyobb plazmatévégyártó egy Magyarországon mindenütt 800 ezer forintért árult modelljét keresve Németországban 629 ezer forint volt a legkedvezőbb általunk talált ár. Igaz, ez esetben ki kell utazni a készülékért, de a különbség még így is jelentős lehet.

Kicsi a magyar piac

Kisebb az áfa, nagyobb a piac - az Index által megkérdezett magyarországi forgalmazók szinte egybehangzóan e két jelenséget okolják a szerintük egyébként jelentősnek nem minősíthető árkülönbségéért. A német áfakulcs 16 százalék, azaz kilenc százalékkal eleve alacsonyabban tarthatja az ottani árakat, a forgalmazók szerint a nagykereskedelmi árakban ennél jelentősebb különbség ritkán fordul elő.

Jelentősebb azonban a lényegesen nagyobb piaci verseny hatása. Ez lassan hozzánk is begyűrűzhet: több nagy forgalmazó - ha konkrét adatokat nem is szívesen mondanak - érzékeli, hogy a vevők az uniós csatlakozás óta a már vám és egyéb kötöttségektől mentesen behozható külföldi árukat választják. Tény ugyanakkor az is, hogy egyes termékcsoportok esetében, például a kisebb kategóriás hagyományos tévék piacán Magyarországon jelenleg olyan éles a verseny, hogy a hazai árak akár kinti viszonylatban is versenyképesek lehetnek.

Eltérő árpolitikák

"Előfordulhat jelentősebb árkülönbség is, de jellemzően csak az áfaeltérésből származó plusz költség rakódik rá a hazai árakra" - mondja Kátai Csaba a Panasonic marketing igazgatója. A cégnél úgy érzékelik, hogy a korábbiakhoz képest az uniós csatlakozás óta megduplázódott a magánimport, hogy egyre többen jelentkeznek különböző termékekhez magyar nyelvű leírásért. A Panasonic tapasztalatai szerint a termékeiket érintő külföldi vásárlások döntő része, mintegy 80 százaléka fényképezőgép, közel 20 százaléka kamera. A németországi internetes vásárlás mellett jelentősebbé vált az ausztriai autós behozatal is.

"Országonként eltérő árazási politika, minden vezérképviselet a saját piacának megfelelően alakítja ki árait" - mondta el Feldhafner Zoltán, a HP termékmenedzsere. Hangsúlyozta: minél nagyobb a piac, minél nagyobbak a megrendelések, annál könnyebben érhetnek el kedvezményeket a forgalmazók, és rajtuk keresztül a vásárlók is. Ezzel együtt úgy látja, maximum néhány tízezres különbségek alakulhatnak ki, bár tény, hogy a végfelhasználói árakra nagy hatása lehet a kiskereskedők által követett üzletpolitikának, az általuk alkalmazott haszonkulcsnak is. Tapasztalataik szerint a korábban szinte elhanyagolható magánexport 10-15 százalékkal nőtt május elseje óta.

Bizonytalan árfolyam

Az eltérő árak egyik magyarázata a különböző értékesítési struktúrákra vezethető vissza. A Fujitsu Siemens Németországban közvetlenül is kiszolgál kiskereskedőket, míg Magyarországon csak disztribútorokon keresztül. A nagyobb piacokon ugyanakkor nem csak az a hatás érvényesül - tette hozzá Holler László, az Fujitsu Siemens értékesítési vezetője -, hogy egy-egy akcióban Németországban egy áruházlánc az itthoni 200-al szemben 20 ezer darabot rendel egy termékből, és így olcsóbban tud forgalmazni, hanem ugyanerre visszavezethetően nagyobbak az elfekvő készletek is, melyeket a szinte folyamatos akciók keretében már megéri nagyon nyomott árakon is eladni.

Holler László szerint ugyanakkor a nagyobb piaci verseny kikényszeríti a vevők jobb tájékoztatását is: míg Magyarországon jelentős nehézségekbe ütközik az, aki egy konkrét termék vagy egy konfiguráció esetében a legkedvezőbb árakat szeretné megtalálni, kinn sokkal könnyebb az összehasonlítás (a német Media Markt például közzéteszi árait az interneten). Ez pedig megint lefelé viszi az árakat.

Mindemellett a forint árfolyamának bizonytalansága is hozzájárulhat az árkülönbségekhez, Holler László szerint az euróalapú elszámolás 2-3 százalékos árcsökkentést eredményezne (nem csak) a számítástechnikai termékek körében.

Kedvező ár, garancia nélkül

"Nem létezik egységes szabályozás az unión belül vásárolt termékek jótállásával kapcsolatban, aki külföldön vásárol, könnyen pórul járhat, ha meghibásodik a készülék" - mondta érdeklődésünkre Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Nem lehet irányadónak tekinteni azt sem, van-e az adott gyártónak vezérképviselete vagy kizárólagos forgalmazója Magyarországon, a cégek egy része befogadja a külföldön vásárolt termékek utáni jótállási igényeket, mások nem. Ez utóbbi esetekben segíthet a tervek szerint 2005-ben Magyarországon is létrejövő Fogyasztói Központ, mely az uniós hálózatba illeszkedve segít az uniós országokban vásárolt termékekkel kapcsolatos ügyintézésben.

Eltérő megoldások
A szavatossági igényeket minden cég különböző módon kezeli, adott esetben egyes márkák saját különböző termékeik között is különbséget tesznek. A Panasonicnál termékcsoportonként változik, melyek azok a termékek, melyekre a vásárlás helyétől függetlenül egész Európában garanciát vállalnak, ennek érvényesítéshez szükséges a páneurópai garancia levél felmutatása. A Fujitsu Siemens az Amilo notebookok esetében egész Európára kiterjedő, míg az üzleti szférának szánt Lifestyle notebookok esetében az USA-ban is érvényes garanciát ad. A HP most alakítja át szervízhálózatát az uniós csatlakozás hatásaira készülve, és jelenleg folyik annak kimunkálása is, milyen módon lesz érvényesíthető Magyarországon a külföldön vásárolt termék utáni szavatosság. A jelenlegi megoldás szerint egyelőre csak az itthon is forgalmazott gépeket fogadják be a szakszervízekben.

A külföldön vásárolt termékekkel kapcsolatos jótállási igények érvényesítésének problémája hosszabb ideje foglalkoztatja az uniót. Az Európai Bizottság már 1998-as Tájékoztatójában felvetette a "Fogyasztói Panaszok Alternatív Vitarendező Fórumai Európai Hálózata" (EEJ-Net) létrehozásának szükségességét. Az EEJ-Net koordinálja a tagállami fogyasztói vitarendezés folyamatát, informálja a fogyasztókat, valamint segíti és felügyeli a gyors panaszkezelést - mondta el az Indexnek Mesterházy Attila, az esélyegyenlőségi tárca politikai államtitkára. Az EEJ-Net-hez a tagállamok az úgynevezett Clearing House-okon (CH) keresztül kapcsolódnak.

A CH fő feladata, hogy egy másik tagállami vállalkozással kapcsolatos fogyasztói panasz esetén információt szolgáltasson, és segítséget nyújtson a fogyasztónak. Ugyanakkor a CH nemzeti információs központként működik a többi tagállami CH számára. Emelett az elmúlt években létrejött egy másik fogyasztói érdekeket védő, hasonló feladatokkal bíró hálózat is, majd a Bizottság a hálózat hatékonysága és racionalizálása érdekében javaslatot tett a fogyasztók részére könnyen azonosítható "HELP-NET" (the European Consumer Help Network) létrehozására. Ezek a Fogyasztói Központok jövőre jöhetnek létre Magyarországon, költségvetésük felét az unió állja.