Miért nyeli el a bankautomata a kártyát?

2007.03.20. 14:48
Előfordulhat, hogy az ATM-be helyezett kártyánkat már nem kapjuk vissza, vagyis az automata elnyeli a plasztikot. Ez nem történhet meg véletlenül, mindig megvan az oka. A Pénzcentrum utánajárt, milyen esetekben fordulhat ez elő, és ilyenkor mi a teendő.

Ha a bankautomata elnyelte a kártyát, a legegyszerűbb, ha felhívjuk az automatán feltüntetett bejelentő-segítségkérő számot. Ha az ATM bankfióki területen található, egyszerűbb, ha rögtön ott teszünk bejelentést.

A másik lehetőség, ha a számlavezető bankunk ügyfélszolgálatát vagy bankkártya-ügyfélszolgálatát hívjuk fel. A Pénzcentrum körkérdésére több bank is tanácsolta, hogy ha elnyeli a kártyát az automata, tiltassuk le azt.

Okok az elnyelésre

Attól nem kell tartanunk, hogy az automaták ok nélkül elnyelik a bankkártyákat. A kártyabevonások leggyakrabban valamilyen biztonsági okból történnek, általában a következő esetek fordulnak elő.

Bank Letiltás díja
Budapest Bank
Visa Classic: 2000 Ft
CIB Bank
Visa Electron: 1000 Ft MasterCard, Visa Classic: 10000 Ft
Erste Bank
2500 Ft
IEB Bank
Cirrus, Maestro, Visa Electron: 5000 Ft
MKB Bank
Visa Electron: 1000 Ft MasterCard, Visa Classic/Gold: 10000Ft
OTP Bank
Visa Electron, Maestro: 1000 Ft Visa Classic, MasterCard Standard: 5000 Ft MC Gold: 10000 Ft
Raiffeisen Bank Visa Electron: 1000 Ft MasterCard Standard, Visa Classic/Gold: 10000 Ft

A leggyakoribb, ha többször próbálkozásra is rossz PIN-kódot adunk meg. Az IEB Bank tájékoztatása szerint a próbálkozások számát mindig a kibocsátó határozza meg, ez általában három szokott lenni. Az Erste Bank viszont kiemelte, hogy saját automatánál náluk ebben az esetben nem történik bevonás.

Elnyelheti a kártyát az ATM, ha le van tiltva vagy érvénytelen. Az OTP Bank ezenkívül megemlítette azokat az eseteket is, amikor a kártyánk megszűnt vagy meghibásodott. Akkor is elnyelheti a kártyát az automata, ha tranzakció után nem vesszük el. A legtöbb automata a kártya kiadására hang-, illetve fényjelzéssel is figyelmeztet.

Akkor is kénytelenek leszünk megválni kártyánktól, ha az ATM-ben technikai meghibásodás történik. Az OTP Bank válaszában azokat az eseteket is feltüntette, amikor az ATM karbantartás alatt van, de az ügyfél mégis megpróbálja használni. Az is ok lehet, ha a tranzakció alatt hirtelen megszakad a vonal (áramszünet vagy az ATM meghibásodása miatt). De akkor is elvesztheti kártyáját a birtokosa, ha nem a megfelelő nyílásba, vagy nem a nyíllal megfelelő irányban helyezi el.

Az elnyelt kártya sorsa

Megoszlik a bankok gyakorlata abban, hogy az elnyelt kártyánkat a megfelelő eljárások lebonyolítása után újra használhatjuk-e, vagy sem.

A Budapest Banknál, ha a bevonást követően öt munkanapon - idegen bank által kibocsátott kártyáért egy munkanapon - belül jelentkezünk a kártyáért (ha nem, akkor érvénytelenítik), visszakaphatjuk plasztikunkat, annak függvényében, hogy a kártyát kibocsátó bank hogyan dönt.

A CIB Bank esetében is visszakaphatjuk a plasztikot, ha a CIB-fiók területén található ATM a CIB-es kártyát nyelte el. Ekkor, ha nem biztonsági okokból (például lopás, tiltás) történt a bevonás, a megfelelő azonosítás után újra kezünkben érezhetjük kártyánkat. Ha CIB fióki területen található ATM más bank által kibocsátott kártyát nyel el, már nincs ekkora szerencsénk, ugyanis azt a mágnescsík átlyukasztásával visszaküldik a kibocsátó banknak. Ha a kártya bevonása technikai okokból történik, a CIB Bank esetében minden, a bevonással járó költséget megtérítenek az ügyfeleknek, és díjmentesen pótolják a plasztikot.

Újat lehet igényelni

Az Erste Bank az előbbiekkel ellentétben nem ad vissza semmilyen elnyelt kártyát, biztonsági okokból. A régi kártya helyett újat lehet igényelni a bankfiókban.

Az MKB Banknál díjmentesen letiltják a kártyát, és ha visszaszerzésére nincs azonnali lehetőség, díjmentesen bocsátanak az ügyfél rendelkezésére új plasztikot.

Az OTP Banknál az elnyelt bankkártyát az automatát üzemeltető bankfiók, vagy az erre szerződött szolgáltató az ATM feltöltésekor kiszedi, erről jegyzőkönyvet vesz fel, majd visszaküldi a plasztikot a kibocsátó banknak.

A Raiffeisen Banknál, amennyiben a kártya technikai okok miatt kerül bevonásra, főszabályként az ügyfélnek díjmentesen biztosítanak új kártyát.