Olcsóbban épülnének a magyar autópályák

2005.12.16. 09:00
Kóka János gazdasági miniszter csökkentené a sztrádaépítés költségeit, ami puritánabb autópályákkal megoldható lenne.

Az autópálya-beruházó cégek reálisnak és támogatandónak tartják Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter olcsóbb sztrádaépítéssel kapcsolatos minapi felvetését. Appelshoffer József, a Strabag Építő Rt. cégcsoport útépítési ágazatának ügyvezető igazgatója elmondta, hogy ez a műszaki paraméterek lefaragásával is elérhető lenne, természetesen nem a biztonság rovására.

Spórolnának

Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. vezérigazgatója is úgy látja, hogy az ár alapvetően a tervezőasztalon dől el: akkor csökkenthető, ha egyszerűbb műszaki tervek készülnek, hiszen a kivitelezői árak az elmúlt időkben az inflációnál jobban nem változtak.

Lényegesen olcsóbbá tenné a beruházásokat, ha kevesebb lehajtó, illetve felüljáró épülne, egy lehajtó ugyanis egymilliárd forintba is kerülhet. A magyarországi sztrádákon átlagosan két kilométerenként vannak lehajtók, van olyan település, ahová három is vezet. Ez az önkormányzati lobbizás mellett arra is visszavezethető, hogy a magyar autópálya-koncepció területfejlesztési célzatú is, szemben például a horvátországival, amely csak összeköttetést akar teremteni a végpontok között, aminek eredményeként olcsóbban épülnek a sztrádák.

Appelshoffer József szerint spórolni lehetne azon is, ha ritkábban lennének a pihenők, vagy ha másfajta irányító rendszereket, táblákat helyeznének el. Az is megdrágítja jelenleg a sztrádákat, hogy azok kiépítettsége - a sebessségkorlátos területek kivételével - 150 kilométeres sebességre alkalmas, amiből szintén vissza lehetne venni.

Magyarországon arra már nincs lehetőség, hogy ne legyen leállósáv - mint például a München-Salzburg közötti sztrádán -, s Appelshoffer sem ilyen "durva" műszaki csökkentésre gondol, csak olyanokra, amelyek nem veszélyeztetik a forgalmat. Tímár Gyula szerint át lehetne nézni a magyar szabványokat is, hogy azok nem szigorúbbak-e az európainál: a Vegyépszer például az M7-es sztráda felújításakor bizonyos részeken 10 centiméterrel keskenyebb leállósávot épített ki, amit aztán ki kellett javítani, mert nem felelt meg a magyar szabványnak, míg a nyugat-európaiba belefért volna.