Árpád
-2 °C
9 °C

Olcsóbb gyógyszerek jönnek?

2005.01.14. 08:08
A gyógyszerpromóció szigorítása hosszútávon a medicinák árának és a túlzott fogyasztás csökkenését okozhatja, jelenleg a háziorvosi vizitek 75 százaléka gyógyszerfelírással végződik.
Tavaly a szaktárca szigorította a gyógyszer promócióról szóló törvényt, a gyártók részéről pedig várhatóan még az év első hónapjaiban elkészülhet az új uniós normákra épülő etikai kódex. A jelenlegi kódex 1996-tól van érvényben, amelyet a két nagy gyógyszergyártói szövetség, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége (MAGYOSZ) és az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (IGY) dolgozott ki.

Változatok

A kódex az évek során többször megújult, majd hosszas előkészítést követően, decemberében módosításokat javasolt az Etikai Bizottság. Az új kódex életbeléptetésének az a feltétele, hogy azt mindkét szövetség elfogadja. Az IGY közgyűlése a múlt héten elfogadta, míg a MAGYOSZ is rövidesen foglalkozik a tervezettel.

Mint azt az IGY igazgatója Bidló Ildikó a NAPI Gazdaságnak elmondta, az új kódex összhangban van, az uniós tagországokban alkalmazott hasonló normákkal. A kódex elsősorban a promóciót, azon belül is az ajándékozást, az utaztatást és reklámozást szabályozza. A jövőben például magyarországi gyógyszercég, kizárólag magyar orvosok részére nem tarthatna külföldi konferenciát.

Szigorodott

Az etikai kódex átszabására már többször felkérte a szaktárca a gyártókat, ezzel együtt az átalakítást az is indokolta, hogy az ide vonatkozó jogszabályok is szigorodtak. A törvényi változás elsősorban a gyógyszer ismertetés tekintetében mozdult el. Ennek lényege, hogy az orvos ne csak az adott medicináról kapjon információt, hanem a betegséghez kapcsolódó készítmények között is eltudja helyezni a terméket - ismerve a hatóanyagokat, a mellékhatásokat és nem utolsó sorban az árakat.

Hamvas József a szaktárca főosztályvezetője szerint ezen intézkedések hosszú távon csökkenthetik a gyógyszerárakat, hiszen a szigorúbb szabályozás miatt a gyártók kevesebbet költenek promócióra illetve reklámra. Egyes számítások szerint a gyártók a bevételek 20-25 százalékát költik marketingre. Az szigorítás másik hatása lehet, hogy csökken a felesleges gyógyszerfelírások száma. Jelenleg a háziorvosi látogatások 75 százaléka gyógyszerfelírással végződik, ennek ellenére a felírt gyógyszerek tíz százalékát soha nem váltják ki, a kiváltott gyógyszerek húsz százalékát pedig nem veszik be a betegek.

Évente 2500 tonna gyógyszer kerül a kukába, ami 30-35 milliárd forintnyi felesleges kiadást eredményez. Ehhez nagyban hozzájárult a betegek alulinformáltsága. Hamvas szerint ezen a téren jelentős változás kezdődött, részben a medicinák tájékozatói sokkal több információt tartalmaznak, ezzel együtt egyre több patikában, már a vásárlás előtt is átfogó képet kaphatnak a tájékoztató könyvekből.