Olaj nélkül maradhat Magyarország?

2007.01.08. 15:43
Most csökkentett kapacitással érkezik a kőolaj Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken. Ukrajna felé már leállt a kőolajszállítás. Ha nem jön utánpótlás, nekünk sem jut.

Leállhat hétfőn este a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken, Kóka János gazdasági miniszter azonnali munkaértekezletet hívott össze az ellátás biztonságának kérdésében.

A Mol megkezdte a szükséges egyeztetéseket a zavartalan kőolajellátás érdekében. A gazdasági miniszter azonnali egyeztetést hívott össze a minisztériumba hétfőn 16 óra 30 percre.

Vannak tartalékok

Az oroszok beismerték
A Transneft orosz állami vezetéküzemeltető társaság elismerte , hogy leállította a Fehéroroszországba irányuló olajkivitelt, aminek következtében leálltak a németországi és lengyelországi tranzitszállítások. Szergej Grigorjev alelnök szerint a cég erre a lépésre azért kényszerült, mivel Fehéroroszország megcsapolta a szállított nyersolajat. Minszk eszerint a megcsapolt olajat a törvénytelenül kiszabott tranzitálási díj ellenételezésének tekinti - mondta Grigorjev. "Ezért kényszerültünk a tranzitszállításoknak a megcsapolt mennyiségnek megfelelő mértékben történő csökkentésére. Ezután a dolgok úgy alakultak, hogy a szállítások teljes leállítására kényszerültünk." Grigorjev megjegyezte, hogy reményei szerint a párbeszéd kedden, az orosz ünnepek utáni első munkanapon újrakezdődhet.

A Mol tájékoztatása alapján a Barátság vezetéken keresztül a magyar határra pillanatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj. Partnereik információi alapján a kora délutáni órákban leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás. Ha nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag a délután folyamán elfogynak, így ma este leáll a szállítás Magyarország irányába is.

A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. A kialakult helyzetről a társaság tájékoztatatta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, és megkezdték az egyeztetést az MSZKSZ-szel a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencvennapos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolajtermékekből. A készletek felszabadítása fölött a gazdasági és közlekedési miniszter rendelkezik.

Bár szakértők nem tartják valószínűnek a szállítási gondok elhúzódását, a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön. Mivel a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel, hogy összehangolják a további lépéseket.

Begyűrűzik

Mint arról hírt adtunk, ma reggel leálltak az orosz olajszállítások Lengyelország és Németország felé a Barátság kőolajvezetéken, azt követően, hogy Fehéroroszország 45 dollár/tonnás tranzitdíj kivetésével fenyegetőzött.

A vita, illetve az olajszállítások leállását az okozta, hogy Oroszország 180 dolláros tonnánkénti exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló olajszállításokra, amelyet követően a fehérorosz fél 45 dolláros tranzitdíj bevezetését határozta el a területén áthaladó olajszállításokra. Ez tranzitdíj mintegy 5,4 dolláros pluszt költséget jelent hordónként, amely 10 százalékos árnövekedést takar a jelenlegi piaci árhoz viszonyítva.

Az orosz-fehérorosz vita közvetve Magyarországot is érinti, hiszen a Mol szintén a Barátság kőolajvezetéken keresztül, annak egyik leágazásánál kapja az olajat.

Kivár a Fitch

A Fitch Ratings szerint meglepetés a kőolajszállítás akadozása, hiszen az utóbbi tíz évben nem volt jelentős fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában. A Mol magyarországi és szlovákiai finomítói, valamint a PKN és a litvániai Mazeiku Nafta olajigényének zömét az oroszországi vezetékes szállítások fedezik, és a térség egésze erősen függ az orosz olajtól és földgáztól, áll az elemzésben.

A Fitch szerint azonban az általa besorolással ellátott térségi olajipari vállalatokat egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés, mivel a közép-európai EU-országok kötelezően tartalékolnak nyersolajat és üzemanyagokat. Azonban ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a térségi finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami pótlólagos szállítási költséget, illetve - északi-tengeri, vagy közel-keleti olaj vásárlása esetén - drágább olajat jelent.

A Fitch a Mol-ra nem tart érvényben külön minősítést, de a Standard & Poor's, a világ legnagyobb hitelminősítője igen. Az S&P 2005 szeptemberében adta meg a megszorításokkal már befektetésre ajánlottnak tekintett "BBB" adóskockázati osztályzatsáv alapfokát, a "BBB mínusz"-t első vállalati minősítésként a Mol Rt.-nek. Ehhez fűzött akkori elemzésében kiemelte: a Mol a független európai finomítók közül addig egyedüliként kapott befektetői fokozatot a Standard & Poor's-tól, amit a korlátozott versennyel jellemzett, erőteljes kiskereskedelmi pozíció és a finomítói tevékenységben érvényesülő, a nyugat-európai cégeknél számottevően jobb profitrés indokolt.