Mária
-6 °C
2 °C

Olcsóbb a sör, mint tavaly

2006.05.24. 12:05
Egyre több sört értékesítenek üvegben, és mind kevesebbet fémdobozban - derül ki az AC Nielsen piackutató felméréséből. Az új termékdíjtörvénynek köszönhetően az idén áprilisban már 14 forinttal adták olcsóbban az üvegest, mint a dobozost.

A dobozos sörök átlagára hűen tükrözi a termékdíjtörvény módosításának hatását. EU-belépésünk után, 2004 májusában elindult az olcsó importok áradata, és vele együtt a dobozos átlagár is lefelé tendált. A mélypontot a dobozos sör átlagára 2004 decemberében érte el, 230 forint/literrel. A termékdíj áremelő hatása ugyanakkor szinte azonnal érzékelhetővé vált a kiskereskedelmi árakban, így 2005 áprilisában ismét 270 forint fölé - 273 forintra - emelkedett az átlag, szemben az üveges sör literenként 267 forintjával. Az üveges sör literenkénti átlagára idén januárban 251 forintra csökkent, a dobozosé 265-re.

Árverseny

A dobozos termékek visszaszorulásával a hangsúly egyre inkább áthelyeződik az üveges termékekre, ahol folytatódik az árverseny. Tavaly augusztus óta egy liter üveges sör bolti átlagára 249 és 252 forint között mozog. Előtte, 2004 áprilisa és 2005 márciusa között 271-273 forint közt stagnált.

Összességében 7 százalékkal kevesebb sört adtak el a kiskereskedelemben 2005. május-2006. áprilisban, mint az előző év hasonló időszakában. Értékben a piac 100 milliárd forint körül mozog, ami 6 százalékos csökkenést jelez a két vizsgált periódus összehasonlításában.

Kiszerelés fajták szerint, százalékban
Kiszerelés 2004. május-2005. április 2005. május-2006. április
Üveg 40 47
Fémdoboz 59 51
Műanyag palack 1 2
Egyéb 0,5-nél kisebb 0,5-nél kisebb

A kiszerelések közül még mindig a fémdoboz vezet; mennyiségben mért piaci részesedése azonban egyik évről a másikra 59-ről 51 százalékra csökkent. Az üveges termékek ennek következtében 7 százalékpontos növekedést könyvelhettek el - 47 százalékra -, így jó úton haladnak a vezető szerep átvétele felé. A műanyag palackok fontossága egyelőre alacsony, részarányuk mindössze 2 százalék.

A dobozos sör pozíciója a modern bolttípusokban erős; hiper- és szupermarketben, továbbá diszkontban adták el az összes mennyiség 51 százalékát. Ugyanakkor az üveges sör 64 százaléka a 400 négyzetméteresnél kisebb élelmiszerboltokban talál vevőre. A tendencia azonban a modern bolttípusok térnyerését mutatja. Míg 2004. május-2005. áprilisban a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre csupán a forgalom 24 százaléka jutott, rá egy évre már 36 százaléka.

Még mindig a világos

Kimagaslóan legnépszerűbb továbbra is a világos sör, amely a mennyiségi eladások háromnegyedét adja. Az alkoholmentes sörök idén is tartani tudták 3 százalékos részesedésüket.

A kiszerelésméretek között párharc folyik a 0,33 literes doboz és a félliteres üveg között. A mennyiségi eladások 50 százaléka jutott a kisebb dobozra, és 42 a félliteres üvegesre. Előbbi mutatója 7 százalékpont visszaesést jelent, utóbbié 4 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.