Együtt, mégis önállóan
Az OMV vezetője nyilatkozatában óvatosan kerülte az "egyesülés" szót, abban viszont már most bízik, hogy még az év vége előtt megkötik az együttműködési egyezséget az OMV és a másik két cég valamelyike között. Schenz azt mondta, a felek rendszeresen tárgyalnak, s a fő kérdés az: a cégek miként állhatnak össze úgy, hogy mindegyikük megtarthassa önazonosságát, mégis kihasználhassák az együttműködés előnyeit.
Közösen könyvelnének
Schenz szerint az együttműködéssel jelentős adminisztratív költségmegtakarítást érhetnek el, s ami az OMV számára különösen vonzó lehet: a 40 milliós Lengyelországban - ahol a PKN piacvezető - jelentős piacot szerezhetne az osztrák társaság. A vezérigazgató már gyakorlati példákat is vázolt az együttműködésre: úgy véli, a három vállalat például közös könyvelési és karbantartási részlegeket hozhatna létre, és együtt dolgozhatnának a kutatásban és fejlesztésben is.
Jobban járhat a kivárással a Mol
A Mol ugyan többször jelezte, hogy az együttműködést jónak tartja, ugyanakkor az Index úgy tudja, hogy a társaság menedzsmentje legkorábban 2-3 év múlva tartaná aktuálisnak az esetleges fúzió létrejöttét. Mielőtt a tárgyalások komolyan elkezdődnének, a Mol-nak több kérdést is rendezni kell - vélte Schweininger Károly, a Német Befektetési Társaság elemzője. Komoly hátrányba kerülhetne ugyanis a Mol, ha a gázüzletág eladása előtt fogna bele az együttműködésbe.
Három állam is jelentős tulajdonos
Az elemző szerint arról sem szabad megfelejtkezni, hogy mindhárom cégben jelentős az állami tulajdon (a Mol-ban 25, a másik két olajvállalatban pedig 30 százalék feletti), így nem tudni, hogy a magyar, a lengyel és az osztrák állam milyen feltételekkel lenne hajlandó lemondani arról, hogy a nemzeti olajtársaságban meghatározó szerepe legyen.
Az osztrákok tele vannak zsetonnal
Az OMV tehát finoman sietteti az együttműködést, ami érthető, hiszen - Schweininger szerint - lépéshátrányba kerültek a régió terjeszkedő vállalataival szemben. A szlovák Slovnaft-ot épp a Mol halászta el az orruk elől, s a cseh Unipetrol esetleges felvásárlása (erről jelenleg még folynak a tárgyalások) sem tűnik komoly fegyverténynek. A PKN pedig a közelmúltban bővítette hazai kúthálózatát, így erősíteni tudta lengyelországi pozícióit. Az OMV pedig - úgy tűnik - abba a helyzetbe került, hogy a magas olajárak miatt "dugig van pénzzel", csak éppen elkölteni nem tudja, s valószínűleg ezért sürgetné az együttműködést a Mol-lal és a PKN-nel.