Hogyan vásároljunk lakást?

2007.08.07. 08:15
Teljesen átalakultak az elmúlt években a lakásvásárlók ingatlankeresési szokásai. Van-e még létjogosultságuk a hagyományos ingatlanirodáknak most, hogy minden hirdetést fel lehet tenni ingyenes portálokra, vásárlás előtt pedig lakások ezrei közül válogathatunk, szintén ingyen? A válasz nem olyan egyértelmű, mint gondolnánk.

Az online ingatlanoldalak több százezer hirdetést gyűjtenek össze, gyakorlatilag az összes meghirdetett lakás megtalálható a neten. Ezek a szájtok ráadásul ingyenesek, jól lehet keresni rajtuk, az ingatlanokhoz több képet is feltöltenek, a legszükségesebb adatokon túl minden információ megjelenik. Ennek ellenére újabb és újabb hirdetési újságok tűnnek fel a piacon, és a hagyományos irodák is egyre nagyobb forgalomról számolnak be. De ki veszi igénybe ezek szolgáltatásait, amikor szinte mindent ingyen megtalálhatunk az interneten?

Online vagy offline?

Egy nemrégiben közzétett femérés szerint a lakásvásárlás előtt állók 82,5 százaléka használja az újsághirdetéseket információszerzésre, az internet részesedése pedig 75,5 százalék. Az Ingatlan.net és a Biggeorge's Holding reprezentatív felmérésében a válaszadók nagy százaléka jelölte meg az ismerősöket is információforrásként. A tényleges tranzakciót lebonyolító válaszadók körében az eladóknál az újsághirdetések és az internet használatának aránya egyaránt 82 százalék. A tényleges vásárlók körében az internet a kedveltebb információs csatorna, 87 százalékos részesedéssel, szemben az újsághirdetések 80 százalékával. A vásárlást tervezők körében is az internet a népszerűbb, a tervezett eladások esetében az újsághirdetés előnye minimális.

Az adatokból kiderül, nem olyan egyértelmű az internetes ingatlanszolgáltatások előnye a hagyományos újsághirdetéssel szemben. Murányi Ákos, a Duna House elemzési vezetője szerint ez részben annak köszönhető, hogy van még egy viszonylag széles réteg, amely a napilapokban és hirdetési magazinokban feladott hirdetések alapján tájékozódik. Valószínűleg ők azok, akik nem vagy csak nagyon ritkán férnek hozzá az internethez.

Néhány kattintással

A felmérés ennél tovább megy. Az internetet választók 95 százaléka használja mind eladói, mind vásárlói oldalról a netet, ez az újsághirdetéseknél 89 százalék. Ez jelentheti azt is, hogy az interneten nagyobb eséllyel találnak egymásra a felek. Ha azt vizsgáljuk, hol keresnek lakásokat az érdeklődők, az internetes szájtok előnye egyértelmű. Az interneten a teljes adatbázist pár kattintással szűrhetjük az igényeinknek megfelelő paraméterekre. Ezek az ártól kezdve a méreten és a szobaszámon át egészen az ingatlantípusokig terjedhetnek. Olyan speciális szempontokat is megjelölhetünk, mint például lift, garázs, kert, panoráma. Az újsághirdetések hirdetési bázisa ezzel szemben egyáltalán nem szűrhető. Az igényesebb hirdetési újságok területi alapon és ársávokra tagolják a hirdetéseket, de így is át kell nézni a teljes adatbázist.

Az interneten az érdeklődők rövid idő alatt jóval nagyobb adatbázist tudnak áttekinteni, és ebből kiválasztani a megfelelő ingatlant. A netes hirdetések tulajdonképpen egy újabb, igen hatékony csatornát jelentenek a vevők eléréséhez - magyarázta Murányi Ákos.

Juhász Ákos, az Otthon Centrum XIII. kerületi vezetője szerint a keresők egy része, nagyjából hetven százaléka előszűr a neten, és csak utána kerül kapcsolatba az irodával. A zöm akkor is járt már a neten, ha újsághirdetés alapján jelentkezik az ingatlanközvetítőnél. Szathmáry Zsolt, az OC budai vezetője szerint célzottabban keresnek az interneten a leendő vásárlók. Érdekes tendencia, hogy a korábbi vásárlásokkal ellentétben az interneten keresők kevesebb ingatlanból választják ki a megfelelőt, hiszen célzottabb kereséssel könnyebben szűkíthetők a keresési paraméterek, tette hozzá.

Piacismeret és biztonság

A felmérés készítői szerint annak is lehet előnye, ha minél több hirdetést nézünk át, hiszen nagyobb piacismeretre tehetünk szert. És itt elérkeztünk az egyik legfontosabb kérdéshez, a piaci ismerethez, ami az Indexnek nyilatkozók szerint egyértelműen az irodák mellett szól. A Duna House elemzési vezetője szerint a netes kínálat akkora, hogy nem lehet benne piaci ismeretek nélkül eligazodni. Hasznos információt adhatnak például az adott környék ár- és kereslet-kínálati viszonyáról. Ezen kívül hitel- és biztosítási ügyintézést, jogi tanácsadást is tudnak nyújtani.

Eladói oldalról sem egyszerű a kérdés. Az Ingatlan.com ügyvezetője, Korbuly Krisztián szerint annyira szerteágazóak a hirdetések, hogy egy magánszemély gyakran nem ismeri fel, hol és hogyan érdemes hirdetnie. A közvetítő irodák komplett szolgáltatáscsomagot nyújtanak, összeválogatva a megfelelő médiát, hogy a hirdetés valóban mindenkihez eljusson. És azt se felejtsük el, hogy az ingatlanközvetítői tevékenységnek csak egy része a marketing, a hirdetések kezelése. Ennél fontosabb az eladó képviselete a vásárló felé, vagy éppen fordítva. Tapasztalataik szerint az irodák hagyományos szolgáltatásaira, vagyis az igényfelmérésre, értékbecslésre, a potenciális vevők kiszűrésére és az ingatlan bemutatására továbbra is van igény.

A másik fontos kérdés a biztonság. Az ingatlanközvetítők munkatársai személyesen mérik fel az egyes ingatlanokat, a Duna House például csak ellenőrzött tulajdoni lappal rendelkező lakásokat szerepetet adatbázisában. Azt sem árt tudni, hogy nem mindenki jó szándékú, aki a hírdetésekre jelentkezik, és az irodák a komolytalan vevőket is ki tudják szűrni.

Változnak az irodák is

Az internetes keresőknek mindenképpen jó hatásuk van a szakmára és a szolgáltatások minőségére. Néhány évvel ezelőtt sok ingatlaniroda tevékenysége kimerült abban, hogy egy üzlethelységbe betettek néhány széket és asztalt, a kirakatba hirdetéseket, a betérő ügyfeleknek pedig pénzért vagy jutalékért címeket adtak ki. Ugyan vannak még ilyen irodák is, de a nagy országos hálózatok sokkal többet nyújtanak. Előnyük, hogy mindent el lehet intézni egy helyen, a lakás kiválasztásától a hitelügyintézésen át a lakásbiztosításig.

Az Otthon Centrum budai partnere úgy tapasztalja, a vásárlók igénylik a segítséget. A neten lévő információkkal azt dönti el az ügyfél, érdekli-e az ingatlan. A lakásvásárlás azonban összetett folyamat, a lakosság szűk szegmense rendelkezik megfelelő tapasztalattal ingatlanügyekben, ez feltehetően az alacsony mobilitásnak köszönhető, magyarázta Szathmáry Zsolt.

Folyamatosan fejlődik az online tartalom is, a komolyabb irodák és franchise hálózatok fényképes, térképes keresők, hitel- és biztosítási kalkulátorok jelennek meg az honlapokon. Mindegyik nagyobb közvetítőiroda elindította térképes szolgáltatását is.