Moszkva elzárta a csapot

2007.01.08. 18:55
Magyarország 24 órát vár, mielőtt a stratégiai kőolajtartalékhoz nyúlna. Hétfő estére lényegében leállt a Druzsba vezetéken Fehéroroszországon keresztül érkező orosz olaj importja. A leállás már nem a vezeték megcsapolása miatt következett be. Moszkva elzárta a csapot: az oroszok vis maiorra hivatkoznak, így szerintük nem szegnek szerződést. A magyar tartalék 90 napra elegendő, ellátási gondoktól Kóka János gazdasági miniszter szerint nem kell tartani, szerdán még csökken is a benzin ára.

Hétfőn este negyed nyolckor leállt a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken - közölte a Mol.

Oroszország leállította szállításait a Fehéroroszországon át haladó Barátság (Druzsba) vezetéken át, és az orosz cégek vis maiorral, vagyis előreláthatatlan kényszerhelyzettel indokolják az európai vállalatokkal (köztük a magyar Mollal) szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását - jelentette be az orosz gazdasági miniszter helyettese hétfőn este. Andrej Saronov hangsúlyozta, elsőként Fehéroroszország állította le a területén áthaladó orosz olajszállításokat, és ekkor állt be a vis maior esete. Ezután viszont már az orosz fél is leállította a szállításait a területéről Fehéroroszországba, mivel a tranzit lehetetlenné vált - fejtette ki a miniszterhelyettes az Interfax szerint.

Nem okoz fennakadást


Elzárt csapok Százhalombattán

Magyarország energiaellátásában nem lesz fennakadás, beleértve a kőolaj- és kőolajszármazék-, valamint a gázellátás biztonságát is, hangoztatta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Budapesten. Miután a Mol már reggel bejelentétte, hogy hétfőn este leállhat a kőolajszállítás a Barátság vezetéken, a miniszter egyeztetett a kőolajellátás biztonságáért felelős szakemberekkel.

Amennyiben az olajszállítás 24 óránál tovább szünetel, kőolajkészleteket szabadítanak fel a tartalékokból - mondta Kóka János, hozzátéve, erről már megegyezett a készletező szövetséggel. A Mol technikai tartalékaiból pótolható kezdetben az az olajmennyiség, amely az orosz-belorusz olajvita miatti esetleges leállás következtében nem érkezik meg - tette hozzá a miniszter. A tartalékok 90 napra elegendőek.

A gazdasági miniszter nyomatékosan aláhúzta, hogy Magyarországon sem a kőolajszármazékok ellátásában, sem a gázellátásban nem kell fennakadásokra számítani. Ezt Hernádi Zsolt, a Mol jelen lévő elnöke is megerősítette. A gazdasági miniszter jelezte, hogy információi szerint hétfőn este az előrejelzésnek megfelelően leáll az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken.

Kóka és a Mol vezetői a sajtótájékoztatón bejelentették: nem drágul a benzin ára a mostani helyzet miatt, ugyanis az üzemanyag a megelőző hetek piaci árához igazodik Magyarországon. Így nem marad el szerdán a tervezett - várhatóan négyforintos - árcsökkentés sem.

Csökken az olajár
Kilencven cent körüli veszteségen állt a kőolaj ára hétfőn késő délután a meteorológusoknak arra az előrejelzésére, hogy egyelőre marad az ilyenkor szokásosnál enyhébb időjárás az Egyesült Államok északkeleti vidékén, amely a világ legnagyobb fűtőolaj-felhasználó térsége, és ez jelentősen mérsékli a fűtőolaj iránti keresletet. A kereskedés kezdeti szakaszában 1 dollárt meghaladó nyereségen volt az energiahordozó ára arra a hírre, hogy leállt az orosz kőolaj szállítása Európába. Röviddel 17:30 után a New York-i árupiacon (NYMEX) a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta februári jegyzése 90 cent csökkenéssel 55,41 dolláron állt. Az Intercontinental Exchange (ICE) londoni IPE-jegyzésében az északi-tengeri Brent februári lejáratra 54,71 dolláron volt 93 cent gyengüléssel. Röviddel korábban a Brent ára 54,46 dolláron, 2005 november vége óta legalacsonyabb szinten is volt.

Nem szegnek szerződést

A vis maiorra hivatkozás lehetővé teszi a szállítások ideiglenes felfüggesztését és két hónapon belüli felújításukat a szerződések megszegése nélkül - jegyezték meg moszkvai megfigyelők. A Mol - amely szinte a teljes olajimportját a Druzsbán keresztül bonyolítja, évi nyolcmillió tonnát vásárolva Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára - 2005 elején ötéves szerződést kötött az orosz piacvezető Lukoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására. (Más orosz cégekkel is vannak hosszú távú szerződéseik.)

Magyarország 90 napos készlettel rendelkezik kőolajból és olajtermékekből, s a Mol importjából hatmillió tonnát végső soron átterelhetne a készenlétben lévő Adria-vezetékre - mutattak rá megfigyelők.

A németek és a lengyelek sem kapnak

A német kőolajipari szövetség (MWV) hétfőn megerősítette az olajszállítással kapcsolatos problémákat, de közölte, hogy a fogyasztók ellátása biztos, és a német finomítók tevékenységét az ellátási zavar egyelőre nem érinti. A szövetség szerint az olajipari végtermékellátás országos szinten zavartalan, és mindenből akár egy hónapig is probléma nélkül képesek fedezni a szükségleteket. Németország nyersolajtartalékai 130 napra elegendőek. Ugyanakkor közölték, hogy alternatív útvonalakat keresnek az olajszállítmányoknak, például hajón keresztül Rostockba.


A Barátság vezeték Németországban a Schwedt és a Total finomítókat látja el olajjal. A schwedti finomító 11 millió tonna nyersolajat dolgoz fel évente, és 10 százalékát adja a német finomítói kapacitásnak. A két finomító közel egyötödét használja fel Németország éves 112 millió tonnás olajimportjának. A Barátság vezetéken Oroszország évente 22 millió tonna olajat exportál Németországba.

Lengyelországba továbbra sem érkezik az orosz olaj, de készletei 80 napi fogyasztásra elegendőek - közölte a gazdasági miniszterhelyettes kora délután. Mint elmondta, a szállítás először vasárnap, közép-európai idő szerint este 22 órakor állt le, majd hétfőn hajnali 3 órakor részlegesen helyreállt, viszont hajnali 6 óra óta ismét szünetel. Közölte: hivatalosan nem értesítették Lengyelországot a leállásról, a fehérorosz nagykövet délután egy órakor tájékoztatta röviden a helyzetről.

Jogos-e a tranzitvám?

Az orosz gazdasági miniszterhelyettes szerint a fehérorosz hatóságok "több százezer tonnával" rövidítették meg az orosz exportszállításokat. Minszk arra hivatkozik, hogy az általa január 3-án, visszamenőleg újév napjától kirótt, a Transneft által meg nem fizetett tranzitdíj fejében foglalja le az orosz olajat - háborgott Saronov, aki jogtalannak minősítette a "tranzitvámot", és annak visszavonását a hivatalos tárgyalások előfeltételéül szabta. Mindamellett a fehérorosz külügyminisztérium hétfő este közölte: küldöttség utazott Moszkvába Uladzimir Najdunov gazdasági miniszterhelyettes vezetésével, hogy kedden tárgyaljon az orosz olaj tranzitjáról.

A külügy bekérette a nagyköveteket
A külügyminisztériumba rendelték Oroszország és Fehéroroszország magyarországi nagykövetét. A nagykövetek országaik kormányával konzultálva kedden ismét referálnak.

Oroszország újévtől nemcsak a kétszeres (ezer köbméterenként 47 dollár helyett 100 dolláros) földgázárat kényszerítette Fehéroroszországra, hanem (tonnánként 180 dolláros) exportvámot is kivetett az oda irányuló (évi húszmillió tonnányi) olajszállításokra. (Ez az orosz cégek számára csaknem megduplázta a finomítás céljából Fehéroroszországba szállított olaj költségét).

Fehéroroszország válaszul tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a Druzsbán keresztül Európába áramló (évi 70 millió tonnányi) orosz olajat, ami több mint 10 százalékkal emeli annak költségét. Miután a Transneft nem fizette meg a "tranzitvámot", Minszk szombaton csempészárunak minősítette az orosz tranzitolajat, és perrel fenyegette meg az orosz vezetéküzemeltető Transneft vezérigazgatóját, Szemjon Vajnstokot. Vajnstok azt mondta, hogy a Transneft igyekszik lehetővé tenni a szállítások növelését Fehéroroszországot elkerülő, alternatív útvonalakon, így a Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át.

Kompromiszumra ítélve

Orosz elemzők úgy vélték, a felek megállapodásra vannak ítélve, mert a szállítási alternatívák korlátozottak. A kompromisszum elkerülhetetlen, mert az orosz export körüli bizonytalanság nem tartható fenn sokáig - mondta egy olajmenedzser, aki szerint Moszkva pozíciója erősebb, és a megállapodás az ő számára lesz kedvezőbb.

Oroszország közvetlen indítéka az olajexportvám kivetésére az volt, hogy nem tudott megegyezni Fehéroroszországgal az orosz olajból ottani finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett (fehérorosz) exportvám megosztásáról vámuniós sémájuk keretében. Moszkva korábban ennek az olajtermék-exportvámnak a 85 százalékára tartott igényt, míg Fehéroroszország újév hajnalán a megfelezését ajánlotta. Ha meg tudnának osztozni (mondjuk 70-30 arányban), Oroszország eltekinthetne az olajexportvámtól, Fehéroroszország pedig a tranzitdíjtól, és a vámuniós séma elvileg fennmaradhatna. Oroszország (amely a szilveszter éjféli gázmegállapodás értelmében megveszi a fehérorosz gázvezeték-üzemeltető Beltranshaz felét) ellenőrzése alá akarja vonni a fehérorosz gáz- és olajinfrastruktúrát, s végső soron a rubelt akarja a fehérorosz nemzeti valutává tenni, fontos gazdasági lépésként az orosz-fehérorosz újraegyesítés felé. De az orosz-fehérorosz energiavita már-már gazdasági háborúvá fajult, amelynek a vámunió is áldozatul eshet.

Az azeri szállítás is leállt
A földgáz ára körül kirobbant vita miatt Azerbajdzsán leállította oroszországi kőolajszállításait - közölte az azeri Socar kőolajipari társaság igazgatója. Tájékoztatása szerint a Baku-Novoszibirszk közötti vezetéken már január 1-jén leállt a szállítás. Tavaly Azerbajdzsán 4,2 millió tonna kőolajat adott el Oroszországnak, de miután nem tudtak megállapodni az idei gázárakban, nem exportál több kőolajat szomszédjának, s nem importál onnan földgázt. A kőolajat saját finomítóikban fogják felhasználni az orosz földgáz helyett. (A Druzsbán keresztül Európába évente 70 millió tonna orosz olaj megy). Az orosz Gazprom idén már 235 dollárt akar Azerbajdzsántól ezer köbméter földgázért a tavalyi 110 dollár, illetve a 2005. évi 60 dollár helyett. Bár Azerbajdzsán is jelentős kőolaj- és földgázkészletekkel rendelkezik, az infrastruktúra fejletlensége miatt importra szorul.