Gyorsan nő az online reklámpiac

2001.11.08. 11:31
Jelentősen emelkedett a magyaroszági online reklámokra költött összeg az első félévben, annak ellenére, hogy a teljes reklámpiac stagnált - állítja a reklámszövetség internet tagozata az IDC felmérése alapján. Tavaly még csak 627 millió, idén már 1 milliárd forintért hirdettek a weboldalakon a megrendelők. A piac alapos átalakuláson megy át.
Miközben az európai országokban a hirdetési piac általában stagnált vagy csökkent az első félévben, egy önbevalláson alapuló friss magyar kutatás szerint nálunk jócskán megugrottak az online reklámbevételek. Gyorsan nő az elhelyezett online hirdetések száma, az árak is emelkednek, miközben csökken a bannerek aránya - állapítja meg többek között a felmérés, amelyet az IDC elemző cég 36 médiatulajdonos 88 honlapjának "önbevallásai" alapján készített.

Még kicsi, de lesz ez nagyobb is

A nagy ugrás értékelésekor nem szabad elfelejteni, hogy az online elhelyezett hirdetések milyen apró szeletét teszik ki a teljes magyarországi reklámköltésnek. Az arányokat jól érzékelteti, hogy a szakma által elfogadott adatbázist készítő Médiagnózis piackutató cég adatai szerint az idén augusztusig listaáron a magyarországi vállalatok 155 milliárd forintot fordítottak reklámra. Az adatok helyes mérlegelését segíti, ha tudjuk, hogy a listaár a gyakorlatban akár felére is csökkenhet.

Arat az első öt

A felmérés szerint tavaly érezhetően elindult az online reklámköltés koncentrálódása, amely idén az első félévében megtorpant, kisebb mértékben csökkent, így a második negyedévben az öt legnagyobb online médiatulajdonos (ezek egyike az Index) részesedése 70 százalékos. Ez azonban a felmérés történetében így is a második legmagasabb érték.

Telkó helyett kocsi és borotvahab

Érdekes fejlemény, hogy a hirdetők összetétele jelentősen változik. A még mindig egyeduralkodó IT-telekommunikációs-internetes cégek tavaly év végén még a reklámok 48 százalékát rendelték meg, idén az első félévben már csak 34 százalékát. A pénzügyi szolgáltatók részesedése enyhén, 14-ről 11 százalékra csökkent. Robbantott viszont az autóipar, amely költését megnégyszerezve 5-ről 19 százalékra pattant. Szintén rakétázott az FMCG-szektor, 2,8-ról 6,3 százalékra.

Gyorsan Mozgó Fogyasztási Cikkek

(Jogosan merül fel a kérdés, mi is lenne az FMCG. A tükörfordítás - fast moving consumer goods, azaz Gyorsan Mozgó Fogyasztási Cikkek - alapján sportkocsikra és perzsa agarakra gondoltunk, de kiderült, hogy pont ezek a cikkek nem tartoznak bele. Egy marketingguru úgy definiálta, hogy "amit nem vennél részletre de nem kisméretű Buddha-szobor, az FMCG". Végül a rettentőn hangzó, ám kifejező "nem tartós fogyasztási cikkek" definíciónál maradtunk.)

Folyjon ki a szemük is!

A reklámozási formák szintén változnak. A jelentés szerint egyre kevésbé népszerű a klasszikus banner, hasítanak viszont a rejtélyes nevű új formációk, mint a skyscraper, a rectangle és a flying ad. Ezekről csak annyit érdemes tudni, hogy mindig eltakarják a bámulni kívánt szöveget vagy képet, gyakran vibrálnak, követik a kurzormozgást, sőt akár hangot is adhatnak, ami tényleg mindennek a teteje. Szintén népszerű forma a szponzorálás, ami legalább nem rongálja a szemet.

Már az ötöde barter

A teljes reklámköltés nagyjából ötöde barter formájában zajlott, ami majdhogynem duplázódás a megelőző félévhez képest. A megvásárolt hirdetési helyek átlagos listaára 30 százalékkal nőtt. A hirdetők a tavalyi első félévhez képest szintén 30 százalékkal több reklámmegjelenést vásároltak, így az idei első félévben közel 180 milliószor jelent meg fizetett hirdetés az interneten.