Outletmustra: árkülönbség nincs

2005.09.05. 08:59
Ma már nem ritka, hogy valakinek fejtörést okoz: Parndorfban vagy a két Budapesthez közeli outletben költse-e el a pénzét. Sem árban, sem kínálatban nem mutatkozik különbség az ausztriai parndorfi és a két Budapest közeli outlet között - derült ki a Napi Gazdaság összehasonlító vizsgálódása során. Ezzel általában a szakemberek is egyetértenek, egy azonban vitathatatlan: az üzletek, illetve a kapható márkák számát illetően nemcsak a magyar, de az összes többi európai outlet sem képes felvenni a versenyt Ausztria határ közeli bevásárlóközpontjával.

A biatorbágyi és a törökbálinti létesítmény együtt nem tud annyi üzletet és márkát felvonultatni, mint a parndorfi, ahol megközelítőleg 100 márkagyártó ontja az árut. A frekventáltságnak köszönhető, hogy Parndorfban olyan divatcégek viszik a prímet, mint az Escada, a René Lazard, a van Laack, a Burlington vagy a Polo Ralph Lauren. Az osztrákok ugyancsak verhetetlenek a lakásfelszerelésben és kristályban, ott van náluk a Villeroy & Boch, a Leonardo vagy a Rosenthal.

Itthon is van Calvin Klein

Az itthoni outletek sem szégyenkezhetnek: Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Camel Activ vagy Helly Hansen náluk is van, és az olyan olasz divatházak márkái, mint az Armani, a Hugo Boss, a Dolce & Gabbana vagy a Moschino ugyancsak megtalálhatók a Budapest melletti multibrand boltokban. Az igazán jó vételekhez mindkét komplexumot érdemes végigjárni, de üzemanyagban és időben még ez is jóval kevesebb, mint ha Ausztriába menne a vásárló. Összehasonlításképpen például a Sarar a Premierben és a parndorfi outletben is megtalálható; áreltérés nincs, forintban számolva az öltönyöket egyaránt 70-80 ezer forint körül kínálják (Cerruti- vagy Zegna-anyagból), az ingek ugyancsak 7000-9000 forint körül mozognak.

A parndorfi Mangóban 75 euróból lehet felöltözni, itthon ennek a feléből, ám az áruválaszték igencsak eltérő - az osztrákok ebben jobbak. A Helly Hansen viszont itthon nyer: a Premierben lévő üzlet kinézetre és választékban is kellemesebb osztrák társánál. A GL-ben levő Miss Sixty is jobb árakat kínál: pólót 4990-ért, szoknyát 3999-ért is lehet kapni, míg Parndorfban átlagosan 250-500 forintnak megfelelő euróval magasabb az ár. A Benetton választéka azonban Ausztriában szélesebb, mint a GL-ben levőé. Meglepő, ám a Polo Ralph Lauren Parndorfban olyan áron kínálja az ingeit és a pólóit, mint Pesten a belvárosi kereskedők.

Parndorf hasznos Európának

Csak ezért nem éri meg Ausztriába menni, igaz, az esetek többségében van extra akció, amikor 25 ezerért például két inghez lehet hozzájutni. Parndorfnak köszönhetően Kelet-Közép-Európában ma aranykorát éli az outlet értékesítési forma. Tavaly jelentek meg itthon Budapest határában az ilyen centrumok, ennek hatására a belvárosban több üzlet nevezte át magát outletre. A három-négy boltot működtető kereskedők a lánc egy-egy tagját ugyancsak beáldozták az ilyen vagy ehhez hasonló kereskedési módszernek, ám ahogyan a kilencvenes évek elején burjánzó diszkontok, úgy a belvárosi outletek sem nevezhetőek klasszikusnak. Ez a kereskedési forma ugyanis önmagában hordozza a minimum 30 százalékos árkedvezményt, amit a belvárosi üzletek a bérleti és rezsiköltségek miatt aligha képesek felkínálni, míg a város szélében működő központok ennél nagyobb árkedvezménnyel is kecsegtetnek.

Mára olyan erőssé vált egy-egy gyártó outlet-üzletének forgalma, hogy nem a kifutott modelleket mutatja be boltjában, hanem az éppen aktuális kollekciót, amivel időnként keresztbe tesz a belvárosi márkakereskedőknek. Akad olyan cég, ma már nem is ritkán, amelyik kifejezetten az outlet-üzletének gyártat gyorsan forgó termékeket. A piac népszerűségét növeli, hogy Parndorfban lassan befejeződik a gyártói üzletsor fejlesztése, amellyel a teljes komplexum 130 egységre növekszik, etalont nyújtva a többi uniós komplexumnak.

Designer Outlet

Néhány hete nyitott meg a Designer Outlet tőszomszédságában egy hipermarkethez hasonló outlet, amelynek az üzletkihasználtsága egyelőre gyér, de a fejlesztők olyan márkákat csábítottak be, mint a Lloyd cipő vagy a szexshopos Beate Uhse, ahol ugyancsak megadják a 30 százalékos kedvezményt. Itthon a biatorbágyi Premier Outlets a hetekben kezdte meg a földmunkákat újabb fázisa építéséhez, amivel a komplexum üzletszáma hetvenre gyarapodhat, a teljes beruházással pedig elérheti a százat. A törökbálinti GL tervei között áprilisi bővítés szerepel, ugyanis a Premier csaknem 100 százalékos telítettségével szemben egyelőre - az üzemeltető saját bevallása szerint - 80 százalékos a kihasználtsága. A szakértők szerint a két magyar outletet nehéz összehasonlítani, mert míg a törökbálintiban többségben vannak az úgynevezett multibrand üzletek, addig a Premierben a gyártói jelenlét az erősebb.