Az M3-ason, az M7-esen, valamint az M70-esen már megkezdődtek a munkálatok - mondta a Napi Gazdaságnak Kovács Ferenc közlekedési helyettes államtitkár. A kormányhatározat 2004-re összesen 381,2 milliárd forintot irányoz elő. Sajtóértesülések szerint ennél lényegesen alacsonyabb összeg jut a központi költségvetésből közútfejlesztésre a következő évben. Kiss Péter kancelláriaminiszter 294 milliárdos összegről beszélt - tudósít az MTI. A tárcánál nincs adat a jövő évi költségvetési forrásról, az esetlegesen hiányzó pénzt részben magán-, részben EU-s forrásból teremtheti elő a minisztérium - mondta Kovács.
Az AKA épít tovább
Az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.-vel a továbbépítésről folynak a tárgyalások. A magántőke bevonásának másik lehetőségét az úgynevezett köz- és magánszféra partnerségi (PPP) keret szolgáltathatja, azonban konkrét tárgyalások ebben az ügyben még nem kezdődtek. Kovács szerint egy ilyen megállapodás előkészítése minimum egy évet vesz igénybe, vagyis legkorábban 2004 végén, 2005 elején indulhat meg a PPP konstrukciójú közútfejlesztés. Az EU kohéziós alapjából a 2004-2006-os időszakban legfeljebb 60-70 milliárd forint hívható le, amennyiben az Európai Bizottság elfogadja a benyújtott pályázatokat.
A kohéziós alap keretdokumentumában az M0-s keleti szektorának, valamint az M43-asnak a fejlesztése szerepel, a magyar érdek változása esetén azonban átdolgozható a stratégia - mondta Czéh Tibor, a Miniszterelnöki Hivatal munkatársa. A közeljövőben a Szolnok-Lökösháza vasútvonal-fejlesztés II. fázisának projektjét nyújtja be Magyarország a 2004-2006-os támogatás terhére. Erről döntés 2004 májusában várható. E projekteket a bizottság döntésétől számított 24 hónapon belül kell megkezdeni, a befejezés azonban 4-5 évig is elhúzódhat. Kovács az M7-es és M3-as autópályák továbbépítéséhez tartja elképzelhetőnek uniós források igénybevételét. A pályázatok benyújtásának azonban feltétele a saját rész, valamint egy megfelelően előkészített program megléte.