A fuvarozók lenyelik a drágább pályadíjat

2003.11.19. 08:54
Nem okoz áremelkedést a sztrádamatrica drágulása a fuvarozóknál. Sajtóértesülések szerint a személygépkocsi-tulajdonosoknak 5, a fuvarozóknak 18-27 százalékkal kell többet fizetniük jövőre.
Az autópályadíjak emelkedését az erős piaci verseny miatt a fuvarozók valószínűleg nem tudják átterhelni a megrendelőkre - derül ki a NAPI Gazdaság körkérdéséből. A személygépkocsi-matricák árát várhatóan 5, a tehergépjárművek díjtételeit 18-27 százalékkal növeli a közlekedési tárca 2004-ben - a Magyar Hírlap értesülései szerint. A tervek szerint jövőre ismét kapható lesz a négynapos matrica, májustól szeptemberig 1270, a fennmaradó hónapokban pedig 970 forintos áron. Szintén a következő évben várható az M5-ös autópályán a matricás rendszer bevezetése, ami a nemzetközi viszonylatban magasnak számító díjak mellett is lényeges árcsökkenést jelent.

Nem vesznek

Több fuvarozó nem vesz éves matricát autóira, mivel éves szinten nem kiszámítható az útirány. A 14 kamionos gépparkkal rendelkező Bonus Teher 3-4 gépkocsijára vásárol havi vagy 10 napos matricát, ez utóbbit egy vagy két alkalommal tudják kihasználni, így a fuvardíj 5-10 százalékát viszi el a költség. A fuvarozókat alvállalkozóként kiközvetítő Eurosped munkatársa szerint a magyar sztrádamatrica árának emelkedése nem okoz különösebb nehézséget a nemzetközi szállításokat lebonyolító fuvarozóknak. Egy Közép-Németországba tartó szállítmány 450 ezer forintra rúgó fuvardíjából egyelőre 4000 forintot tesznek ki a magyar, valamint az osztrák pályadíjak. A helyzetet a német matricarendszer bevezetése és az osztrák díjszabás átalakítása nehezíti majd, ami további 70-80 euróval terheli meg a szállítókat.

Elfogadható

A személygépkocsi-matrica árának tervezett emelése csak az inflációt meg nem haladó mértékben lesz elfogadható a Magyar Autóklubb számára - mondta Tóth István főtitkárhelyettes. Az 5 százalékos áremelés így még elfogadhatónak minősíthető. Tóth szerint a drágítástól függetlenül túl magasak a magyar autópályadíjak a szomszédos országokéhoz képest is. A taxisok a fuvarok kedvéért általában nem váltanak éves vagy havi matricát. Amennyiben az ügyfél autópályán kíván utazni, vagy megfizeti ő a sztrádamatricát, vagy a sofőr viseli a pluszköltséget. Ez utóbbi esetben jelenthet mérsékelt költségnövekményt az áremelés.