További Magyar cikkek
Az útépítő cégek tehát szeptember 23-áig dönthetik el, indulnak-e a tenderen. Az előminősítési eljárás eredményhirdetése az első szakasz esetében október 7., a második esetben október 17., a legutolsónál pedig a hónap vége.
A közbeszerzési törvény szerint ezt követően az NA Rt.-nek 5 napon belül kell felkérnie a cégeket a részletes, immár az árakat is tartalmazó ajánlattételre. Ezután a társaságoknak legalább 40 nap áll rendelkezésükre, hogy elkészítsék ajánlatukat, vagyis az első szakasznál kedvező esetben november közepén nyújthatják be pályázatukat a jelentkezők, ami után az NA Rt. legfeljebb 60 napig vizsgálhatja azokat (ez az időszak 30 nappal meghosszabbítható).
A győztesek kiválasztása tehát optimális esetben akár már novemberben megtörténhet. Az eredményhirdetést követően a kiíró leghamarabb 8 nap múlva köthet szerződést a győztessel. A legkésőbbi pályázatnál az eredményhirdetés optimális esetben is csak az év végén várható.
Fél évet csúsznak a korábbi határidők
Vélhetően a kiíró sem számol a tavaszinál korábbi munkakezdéssel, hisz mindhárom projekt esetében 2003 márciusában kívánják átadni a terepet a kivitelezőnek. A pályázat szerint a nyerteseknek a Balatonszárszó és Ordacsehi közötti szakaszt 2005 júniusáig, a többi építkezést pedig 2004. június végéig kell befejezniük.
A korábbi, időközben elvetett meghívásos pályázathoz képest tehát körülbelül fél évet csúsznak a határidők. Az Ordacsehinél lévő szakaszt ugyanis a korábbi változatban 2004 novemberéig, a többit 2003 novemberéig kellett volna elkészíteni.(A tenderre meghívott cégek által ajánlott összesített legkedvezőbb ár 109,4 milliárd forint volt az említett pályaszakaszokra).
A Vegyépszer nem pályázhat
Nem indulhat a jelenlegi pályázaton olyan társaság, amelyik az elmúlt három év mindegyikében veszteséges volt, saját tőkéje nem érte el a 200 millió forintot, éves bevétele pedig 8 milliárd forint alatt volt.
Szintén nem vehet részt a pályázaton az a cég, amelyik az utóbbi öt évben nem rendelkezik referenciaként legalább 10 kilométer hosszú, kétszer két nyomsávú, a forgalomnak átadott új építésű autópályával. Ez a kikötés elvágja a beruházástól a Vegyépszer Rt.-t, amely az elmúlt időben autópálya-felújításban, illetve autóút-építésben szerzett tapasztalatokat, illetve csak folyamatban lévő autópálya-beruházása van.
Kizáró ok továbbá, ha a cég nem rendelkezik minimum napi 20 ezer köbméter földmunka elvégzéséhez, 2 ezer tonna aszfaltburkolat építéséhez és 500 köbméter beton előállításához szükséges saját gépi kapacitással. A közbeszerzési törvény alapján előnyben kell részesíteni azt az ajánlatot, amelyik növeli a kis- és középvállalkozások részvételi esélyeit.