Egyre több casco és részcasco biztosítást, ezek díjainak csökkenését, valamint a kötelező biztosításhoz hasonló átvándorlási hullámot valószínűsít a casco biztosítások piacán a Biztosítás.hu Biztosítási Alkusz Kft.
Az internetes brókercég a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) adataira alapozza prognózisait, ezek szerint tavaly a biztosítótársaságok cascóból származó díjbevétele 102 milliárd forint volt, ebből 55 százalékos kárhányad mellett közel 40 milliárd profitot realizálhattak. (Igaz, a biztosítók gyakran hivatkoznak arra, hogy csak ezen biztosítások révén jutnak nyereséghez, a kgfb-kárkifizetések épp csak nem veszteségesek számukra.)
Az alkusz elemzésében a profitadatból arra következtet, hogy rövid időn belül a casco díjainak csökkenésére lehet számítani, amellett – hasonlóan a kötelező biztosításoknál végbement folyamatokhoz – megindulhat az átvándorlás az olcsóbb társaságokhoz.
Az elemzés példával is szemlélteti, hogy már most igen nagy eltérések vannak a társaságok díjai között: egy Opel Astra teljes körű cascójának éves díja 130–240 ezer forint között köthető. Figyelembe véve, hogy a járművek igen nagy hányada finanszírozott, a rosszul megválasztott, drága casco több évre indokolatlanul megterhelheti az ügyfelek pénztárcáját. A tanulmány szerint a jövőben a jelenlegi 850 ezres cascós ügyfélszám is megugrik, ezt a teljes körű casco árcsökkenése mellett a részcasco biztosítások (lopás, lopás- és totálkár) népszerűsödésével támaszt alá.
Ezek ugyanis 30-70 százalékkal olcsóbbak a teljes körűhöz képest, így nagy számban csalogathatna új vevőket a piacra – véli a tanulmány. Az Aegon Magyarország Biztosító gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója, Papp Lászlóné az elemzés kapcsán kérdésünkre elmondta: vannak árdifferenciák a piacon, amelyek akár jelentősnek is nevezhetők, ez azonban nem új jelenség. Ennek okairól az igazgató elmondta: a különböző díjak mögött különböző szolgáltatások és szolgáltatási színvonal található, ez a kgfb esetében nem mérvadó az ügyfél számára, hiszen ott a biztosító egy harmadik félnek, a károsultnak térít.
Casco esetén viszont már nem mindegy, milyen mértékben és mennyi idő alatt térítik meg az ügyfelek kárát. A kgfb-hez hasonló vándorlás tömeges megindulásától a szakértő nem tart, mert mint mondja: általában az ár arányban van a szolgáltatással. Azt viszont ő is megerősítette, hogy a casco piaca szűkül. Az pedig természetes, hogy a részcasco kiszakít a teljes körű cascopiacból. A kereskedők és a tájékozottabb ügyfelek azonban kevésbé szeretik, mert a fedezet általában korlátozott, így a töréskárokat az ügyfeleknek kell viselniük – tette hozzá.