Sok a panasz a hitelekkel kapcsolatban

2005.11.29. 16:05
A PSZÁF-nál a leggyakoribb fogyasztói panaszok a BAR-rendszerrel kapcsolatosak. Sokan kifogásolják még az előtörlesztésnek költségét s a THM nagyságát is.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez érkező, banki hitelekkel összefüggő panaszoknál, így a fogyasztási hiteleknél is a Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszerrel kapcsolatos panaszok a leggyakoribbak. Az ügyfelek többnyire a BAR-rendszerbe való bekerülés jogosságát vitatják, ugyanakkor sokan érdeklődnek a listáról való törlés lehetőségéről - tájékoztatta a felügyelet az Indexet. Fontos tudni, hogy a BAR-ról csak a késedelmes tartozás visszafizetését követő öt év elteltével törlődnek az adatok. E határidő előtt csak téves adatközlés esetén van lehetőség a törlésre.

A kölcsön határidő előtti visszafizetésének, az előtörlesztésnek a költségét és a hiteldíj csökkentésének mértékét is sokan kifogásolják. Előtörlesztés esetén a hitelintézet köteles a hiteldíjat arányosan csökkenteni. Az előtörlesztés viszont nem jelenti azt, hogy csak a fennmaradó tőkerészt kell kifizetni, mivel az plusz költséggel is jár, a hitelintézetnek többletfeladatai is keletkeznek az előtörlesztéssel.

Számos észrevétel érkezik a teljes hiteldíjmutató (THM) nagyságára vonatkozóan is. A THM évesített mutató, így az egy évnél rövidebb idejű kölcsönökre is évesített THM-et kell számolni. Minél rövidebb az éven belüli futamidő, annál magasabb értékű a THM, hiszen a mutató a kamat mellett minden járulékos, egyéb költséget is tartalmaz, de ezek a költségek (hitelbírálati díj, kezelési költség stb.) általában ugyanolyan összegűek a futamidőtől függetlenül. Ha tehát az egyéb költségeket rövidebb időre osztjuk el, relatíve drágább a hitel. Emellett célszerű kiszámolni a visszafizetendő teljes összeget is. Hosszabb futamidőre felvett hitelnél összességében többet kell fizetnünk, bár igaz, hogy a havi részletek alacsonyabbak.