Parkolópályán az autóplázák

2008.02.08. 09:46
Csak egy autópláza, azaz többmárkás autókereskedés működik ténylegesen, de annak tulajdonosa szerint sem a magyar piacra való ez az értékesítési modell. Egy másik kész plázát nem sikerült megtölteni, egy harmadik még éveket csúszik.

Az elmúlt években többször is érkezett hír többmárkás fővárosi autókereskedések létesítéséről, de ezek szinte mindegyike csúszott a tervekhez képest. Az egyetlen, amely időben nyílt meg, a lassan hároméves Csiki-Bege Autoplaza, amelynek tevékenységi köre májusban tovább bővül: az új, 1500 négyzetméteres egészségügyi központban három hónap múlva a sebészettel együtt több mint tízféle orvosi rendelő, gyógyszertár, sőt néhány ágyas nappali kórház is várja a látogatókat. Az autóeladás nyereségessége évről évre csökken. Egyre többet kell nyújtani egyre kevesebbért, így az életmód-szolgáltatások mellett a vendéglátás biztosítja a ház sikerét - mondja Csiki-Bege Lajos, hozzáfűzve, hogy ezek jó befektetésnek számítanak, amelyekre érdemes költeni.

A hatemeletes épület három szintjén hét autó- és 17 motorkerékpár-, valamint quadmárka- értékesítés folyik. A többin pedig a már két éve működő fitnesz-, wellness-, fogászati központ, valamint - bérlők által működtetett - bowlingterem, söröző, konferenciatermek, borbár, bankfiók, utazási és biztosítási brókeriroda található. Azt követően azonban, hogy tavaly az adótörvény módosítása miatt drasztikusan emelkedett a motorkerékpárok adója, itt az eladások éppúgy visszaestek, mint az autóértékesítésnél. Így nemrégiben csökkentették ezek területét, s ezzel nyílt lehetőség az egészségügyi központ létrehozására.

Rugalmasnak kell lenni, több lábon kell állni - mondja Csiki-Bege Lajos, hozzáfűzve, hogy a ház ötvenállásos szervize a közelmúltban kapta meg az engedélyt, hogy márkafüggetlen vizsgabázisként működjön. Emellett a cég Automax néven flottakezelő vállalkozást indított. Persze nem ment minden egyszerűen. A beruházásra közel hárommilliárd forintot költött a Csiki-Bege Kft., ám egy korábbi hitelt ki kellett váltani, ezért a CIB-Lízinggel közösen refinanszírozták az Autoplazát.

Nem a magyar piacra való

A cégtulajdonos ugyanakkor azt tartja, hogy a magyar piac nem bírja el a kizárólag jármű-értékesítésre létrehozandó többmárkás plázákat. Ezt látszik igazolni a budaörsi Autobahn Gépjármű Kereskedelmi Központ története is. A ma már Autoexpo M1 néven működő 8300 négyzetméteres épületnek 2006 októbere óta kellene fogadnia a vásárlókat, ám csak tavaly tavaszszal nyílt meg, viszont azóta át is kellett alakítani. Az OTP által finanszírozott 2,2 milliárd forintos beruházás koncepciója ugyanis az volt, hogy csupán egy négyállásos gyorsszervizműhely létesül az autós központban, ahol a vásárlók egy helyen hasonlíthatják össze több márka kínálatát. Amint azt Csikós Attila, a házat üzemeltető Autoplaza Plusz Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, noha már az építkezés idején 16 autómárka kereskedője aláírta a szándéknyilatkozatot az épületben való megjelenésről, később gyakorlatilag senki sem költözött be. Igaz, azóta esett vissza drámaian a személyautó-piac, ugyanakkor a kereskedők azzal érveltek, hogy a szomszéd standon túl közel van a konkurencia.

Bérlőt keresnek

Mivel látszott, hogy az Autobahnból így nem lesz semmi, Csikós Attila stratégiát váltott. Egyrészt rendezvényközpontként működteti a házat. Az első ilyen esemény tavaly októberben a BMW Premium Selection többnapos használtautó-vására volt. Azóta több vállalat tartott konferenciát Budaörsön, az új Audi A4 magyarországi premierje is itt volt. Emellett rövidesen több magyar és külföldi tuningcég nyit szalont, ugyanakkor az üzemeltető kft. egy hónap múlva megnyitja saját Subaru- és Mitsubishi-szalonját is. Ugyancsak a közeljövőben költözik be az épületbe egy vállalkozás, amely Németországból származó fiatal használt pré- mium autókat árusít majd. De még így is csak 2700 négyzetméterre van bérleti szerződés a kiállítóterület hatezer négyzetméteréből.

Elsőség helyett több éves csúszás

A legelsőként bejelentett Európa Autópláza építését finanszírozási gondok lassítják - mondta el Verhás Dániel, az ötlet gazdája. Az M3-as autópálya kivezető szakasza melletti Európa Autóplázának az eredeti tervek szerint 2005 vége óta kellene működnie, ám ma a legkorábbi dátum is 2010.

Verhás Dániel azt mondta, hogy előbb - ez év végére - egy tízezer négyzetméteres "autódiszkont-áruházat", valamint a szomszédságban egy szintén tízezer négyzetméteres használtautó-telepet létesítenek. A magyarországi leányvállalatot is létesített külföldi finanszírozó bank ugyanis ezekben lát nagyobb fantáziát. Ha pedig a kifutó modelleket olcsón kínáló diszkont eredményesen működik, biztosítja a hitelt magára az Autóplázára is. Itt a tervek szerint harminc személygépkocsi- és hat motorkerékpár-márka modelljei közül választhatnak majd az érdeklődők. A 12 ezer négyzetméteres bemutatótérben két szinten 180 gépkocsit és 30 motorkerékpárt állítanak ki, és lesz egy 92 állásos szervizközpont is.

Az eredeti tervekkel szemben legalább másfél évvel később kezd el működni a Soroksári úton a Cél Autópláza. A Jaguar és a Land Rover magyarországi képviseletét is ellátó Cél vállalatcsoport még az elmúlt évtized elején vásárolt meg egy régi gyárat a Soroksári út és az Illatos út sarkán, ahol bemutatótermek, szakszervizek és alkatrészraktárak létesültek. Most pedig az a terv, hogy a kétszintes épületet egymilliárd forint ráfordítással kibővítik és alkalmassá teszik 15-16 különféle autómárka bemutatására, mégpedig úgy, hogy azok egy-egy kereskedőjével kötnek bérleti szerződést. A beruházás csúszásának okáról Vadas Tamás cégtulajdonos elmondta, hogy a rendezési terv körül merültek fel gondok, és a társaságnak újabb területet kellett vásárolnia a kerületi önkormányzattól. Azonban az első 5-6 szalon májusban megnyílhat, míg az emeletráépítés év végére készülhet el.