Minden reklamálónak fizetnek

2005.06.06. 12:15
Visszafizetjük a pénzét - több cég próbálkozik hasonló reklámokkal abban reménykedve, hogy ez növeli a bizalmat az adott termékek iránt. A fogyasztóvédők szerint addig nincs gond az ilyen reklámokkal, amíg tényleg visszaadják a pénzt a reklamálónak.
Évek óta népszerűek azok a reklámok, melyek pénzvisszafizetési garanciát ígérnek a fogyasztóknak, ha nem elégedettek a megvásárolt termékkel. Eddig főként elektronikai termékeket árusító cégek vállaltak ilyen garanciát, de az utóbbi hónapokban élelmiszercégek is vállalnak pénzvisszafizetést.

"Érezze jobban magát"

A napokban kezdődött a Danone cégnek egy kampánya, melyben vállalják, ha valaki 15 napon keresztül megeszik napi egy Activiát, és nem érzi jobban magát, akkor visszakapja a joghurtok árát. Reklamálni a megőrzött blokkokkal és védőfóliákkal lehet 25 napon belül, a pénzt a vásárló 15 napon belül kapja vissza. A cégtől kapott információk szerint kutatások igazolják, hogy napi egy Activia elfogyasztásakor legalább 15 napnak kell eltelnie, hogy a bélflóra működése egyensúlyba kerüljön.

A joghurt hatását a Danone a vásárlóknál nem tudja ellenőrizni, ezért minden reklamáló vásárlónak visszafizetik a termékek árát. Mint a cégtől megtudtuk, bármilyen ok miatt lehet reklamálni, amiatt is, hogy nem ízlett, vagy nem tetszett a csomagolás. Bár a cég állítása szerint nem vizsgálja a reklamációkat, a pénz visszafizetésének feltételei között szerepel, hogy legalább 15 szóban indokolni kell, miért nem elégedett a termékkel.

Hasonló kampányok több országban voltak már, Lengyelországban, Belgiumban, Hollandiában és Nagy Britanniában még most is futnak. Ezekben az országokban elenyésző volt azoknak a száma, akik visszakérték a pénzüket. A Danone abban reménykedik, hogy a garancia a márkát erősíti, hiszen azt üzenik a vásárlóknak, hogy biztosak termékük hatásában.

A Flora margarin gyártója több feltétel teljesítését köti ki a pénzvisszafizetéshez, a honlapjukon található kiírás szerint három héten keresztül, napi 25 gramm margarint kell enni a hatás eléréséhez, vagyis a koleszterinszint csökkentéséhez. A fogyasztónak a margarin megvásárlása előtt ellenőrizni kell a koleszterinszintjét, majd három hét elteltével újabb orvosi igazolás kell a koleszterinszintről. Ha az új leleten szereplő szint nem alacsonyabb az előzőnél, akkor visszafizetik a margarin árát. A céget nem tudtuk elérni, így arra sem kaptunk választ, hogy hányan reklamáltak, illetve hányan kapták vissza pénzüket.

Üzleti fogás

A cégek főleg drágább termékeknél indítanak hasonló akciókat. Az Oral-B elektromos fogkefe gyártója négy hetes pénzvisszafizetési garanciát vállal. A cégnél az Indexnek elmondták, hogy az akció inkább a bizalmatlanság eloszlására van. A fogkefe ugyanis elég drága, a cég üzenete pedig, hogy kockázat nélkül is kipróbálhatják. Eddig csak egy reklamáló volt, és ő visszakapta a pénzét.

Az Ikeában havonta átlagosan öt-hatezer terméket vesznek vissza. A vásárlók kilencven napon belül visszahozhatják a bútorokat, ha valami miatt meggondolják magukat. Legtöbbször azért hozzák vissza a terméket, mert színben vagy méretben nem megfelelőt választottak. Gyakran előfordul az is, hogy kiderül, mégsem illik a szobába a kiválasztott termék.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez nem érkezett panasz pénzvisszafizetési garanciával kapcsolatban. A fogyasztóvédők szerint addig nincs gond, amíg a meghirdetett feltételeknek megfelelően visszafizetik a pénzt azoknak, akik ezt igénylik.