További Magyar cikkek
A Pepsi visszaváltható palackjait a boltokban augusztus 31-ig veszik vissza. A betétdíjas palackok forgalmának megszüntetése nem érinti a társaság által előállított ásványvízeket (a cég palackozza a Margitszigeti Kristályvizet és Gellérthegyi Kristályvizet), a másfél literes visszaváltható palackok megmaradnak.
A Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. tavalyi árbevétele 21,1 milliárd forintot tett ki, hasonlóan a megelőző évhez. A cég nem nyereséges, a veszteségéről azonban a PR-menedzser nem kívánt nyilatkozni. A Pepsi a magyar szénsavas üdítőital piac 25-28 százalékát birtokolja - közölte Barta.
Fejlett országokban ilyen nem fordulhat elő
Várható volt a Pepsi lépése, hiszen a betétdíjas palackok kivonását készítette elő már októberi akciójával is, amikor azonos áron kínálta a visszaváltható és a vissza nem váltható üdítőitalokat - mondta el az Index kérdésére Kalas György, a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) egyik vezetője. Kalas szerint a környezetvédőknek nincsen túl sok eszköz a kezükben, legfeljebb az, hogy bojkottot hirdetnek a környezetvédelmi szempontokat figyelmen kívül hagyó üdítőgyártó multi ellen.
A HuMuSz vezetője úgy véli: 10 évvel ezelőtt kellett volna olyan jogszabályokat alkotni, hogy az üdítőcégeknek eszükbe se jusson kivonni a betétdíjas palackokat. Úgy értékelte: a fejlett országokban elég erősek a fogyasztóvédelmi hatóságok, hogy ilyen ne fordulhasson elő. Tervezett lépéseik között említette, hogy az Európai Unióhoz, illetve az üdítőóriás amerikai központjához fordulnak.
Illés az Alkotmánybírósághoz fordulna
Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának fideszes alelnöke megdöbbentőnek nevezte a Pepsi tervezett lépését. Megítélése szerint az újra nem hasznosítható csomagolóanyagok előnyben részesítése csak a szeméthegyeket fogja növelni. Illés a lépést annak az elhibázott döntésnek az eredményének tartja, hogy az előző kormányzat idején Turi-Kovács Béla vezette zöldtárca megszüntette a környezetvédelmi termékdíjat.
A politikus jelezte, a döntés ellen jogi lépéseket fontolgat, és az sem kizárt, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul. Reményét fejezte ki, hogy a zöldtárca új vezetése ismét bevezeti a környezetvédelmi termékdíjat és rendeletet alkot a betétdíjas csomagolóeszközök védelmében.
"A környezet elvesztette a harcot"
Az ügyben indított eljárásokat szakmailag megnyertük, az érdemi harcot a környezet elvesztette" - nyilatkozott korábban a Pepsi kampánya ellen kezdettől hadakozó HuMuSz vezetője a hónapok óta húzódó történet kapcsán.
Emlékezetes, hogy a cég tavaly októberben kisméretű plakátokkal árasztotta el az élelmiszerboltokat. Ezeken a "Te melyiket választod, ha az áruk egyforma?" felirat mellett baloldalt látható egy mínusz jellel ellátott, felségjelzés nélküli visszaváltós palack, amely: "sok helyet foglal", "ütött-kopott", sőt "sorbaállásra kényszerít". A jobbra látható eldobható Pepsis palack viszont pluszjelet kapott, másrészt "vadonatúj", "szép" és "könnyen kezelhető".
A Pepsi megsértette a reklámtörvényt
A Pepsi ellen a reklámkampány miatt tavaly panaszt nyújtott be a Gazdasági Versenyhivatalhoz, illetve a Reklámetikai Bizottsághoz a Hulladék Munkaszövetség, az Ipoly Unió Környezetvédelmi és Kulturális Egyesület, valamint Hégely Sándor állampolgár. A Reklámetikai Bizottság állásfoglalása szerint a plakát sérti mind a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt, mind pedig a Magyar Reklámetikai Kódex előírásait - olvasható az állásfoglalásban.
A Versenytanács májusban szintén elmarasztalta a Pepsit, mivel "megítélése szerint az eljárás alá vont eltúlozta, indokolatlanul, a fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló módon általánosította a visszaváltható és az eldobható műanyag palackok egyes tulajdonságait az általa alkalmazott reklámplakáton." A Versenytanács mindezek után kimondta, hogy a reklámozó cégeknek kötelességük figyelemmel lenniük a környezet érdekeire is. "A tömegfogyasztás előnyeit már élvező magyar fogyasztók környezettudatossági szintje még nem kellően fejlett, így ennek emelése olyan közügy, amelyre a fogyasztói kereslet alakulását irányító vállalkozásoknak reklámtevékenységük során tekintettel kell lenniük."