Pepsi-ellenes tüntetés PETícióval és kevés résztvevővel

2001.11.08. 17:09
A Hulladék Munkaszövetség csütörtök délután a Pepsi székháza előtt tüntetett a vállalat eldobható palackokat népszerűsítő reklámja ellen. A húsz-harminc fős csoport képviselői átadták petíciójukat a cég PR-menedzserének, aki megígérte, hogy a Pepsi a közeljövőben válaszolni fog a környezetvédők kiáltványára.
A környezetvédők a tüntetés elején kis előadás keretében ismertették, milyen következményekkel jár az eldobható palackok használata: mindent elborít a szemét, és végül az alapanyag (a kőolaj) is elfogy. A performance keretében komoly mennyiségű üres palackot szórtak el a székház előtt, illetve egy zsáknyit be is vittek az épületbe - a cég képviselői azt köszönték szépen, de nem vették át.

Fogadták a tüntetők képviselőit

A rendőrök és a Pepsi biztonsági emberei csak két környezetvédőt, illetve az újságírókat engedték be a székházba. A Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) munkatársait Barta Zsolt PR-menedzser fogadta, aki a petíciót átvette, és megígérte, hogy azt a vállalat vezetőségével ismertetni fogja. A Pepsi ezek után válaszol a környezetvédőknek a kiáltványban foglaltakra.

A PETíció

A visszaváltható, úgynevezett PET-palack után PETícióra keresztelt dokumentumban a HuMuSz tiltakozik "a Pepsi évek óta tartó törekvése ellen, amellyel előbb az üvegvisszaváltást, majd a műanyagpalackok visszaváltását teszi lehetetlenné". A szervezet felháborítónak tartja, "hogy a fogyasztók számára semmilyen csomagolási alternatívát nem nyújtanak, sőt a legdrágább és a legszennyezőbb csomagolás vásárlására buzdítják őket, s a csomagolóanyag előállításának, reklámozásának és kezelésének költségeit is rájuk hárítják".

A környezetvédők követelik, "hogy a Pepsi a környezet védelmének figyelembevételével és az Európai Uniós direktívák szellemében végezze tevékenységét, feleljen meg a törvényi kívánalmaknak, miszerint 'a gyártó köteles az azonos célra szolgáló termékek és csomagolóeszközeik közül azokat előnyben részesíteni, amelyek tartósak, többször felhasználhatóak', és hagyja abba a megtévesztő reklámkampányokat".

A plakát

A környezetvédők azon háborodtak fel, hogy a cég egyik reklámplakátján arra buzdítja a vásárlókat, hogy az eldobható műanyagpalackba csomagolt termékeit vegyék a visszaváltható változat helyett. A plakát arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy az eldobható és a visszaváltható verzió ugyanannyiba kerül, de az eldobható szebb, és nem kell a visszaváltásával vacakolni.

A Pepsi a szelektív hulladékgyűjtést terjesztené

Barta Zsolt, a Pepsi PR-menedzsere az Indexnek korábban elmondta: a visszaváltható palackban forgalmazott italok továbbra is ugyanúgy megvásárolhatók a boltokban, mint korábban. Az igazgató szerint az utóbbi években a fogyasztók egyre többször választják az eldobható változatot: '96 óta 27 százalékról 49 százalékra nőtt ezek aránya. A Pepsi szerint a megoldást az jelentené, ha elterjedne a szelektív hulladékgyűjtés. A cég alapító tagja az ÖKO-Pannon Kht-nak, amely Győrben több éve sikeresen működtet egy szelektív hulladékgyűjtési és feldolgozási rendszert.