Pezsgőfogyasztásban nagyhatalom Magyarország

2003.12.30. 09:06
Az év utolsó napjaiban a pezsgő- és a virsliforgalom is ugrásszerűen növekszik. Idei újdonság, hogy az év végén legálisan lehet petárdát forgalmazni, így ezek akár bevásárlóközpontok közelében is beszerezhetők.
Az átlagos fogyasztáshoz képest általában megháromszorozódik a pezsgő iránti kereslet karácsony és szilveszter táján - derül ki az AC Nielsen piackutató cég adataiból. Már ebben a termékkörben is megjelentek a kereskedelmi márkák; 2002. december-2003. januárban az eladások több mint 5 százalékát adták, idén augusztus-szeptemberben részesedésük meghaladta a 9 százalékot. Gyors piaci térhódításuk oka az ár lehet: többnyire palackonként 230-350 forintért kínálják őket.

A legnagyobb mennyiségben értékesített szegmens továbbra is a 400-600 forint közötti áron kapható, tartályban erjesztett tankpezsgő, amely éves szinten a teljes piac 96 százalékát fedi le. A klasszikus, palackban érlelt, 1000-1400 forintos fogyasztói áron kínált termékek 3,5 százalékot hasítottak ki a piacból, míg a tradicionális, a legnemesebb eljárással készült, 2000-2500 forintos pezsgők aránya 0,5 százalék - igaz, az ebbe az árkategóriába tartozó, igazán nemes francia pezsgők palackjáért akár 40 ezer forintot is elkérhetnek.

Magyarország pezsgőfogyasztó országnak számít, hatodik helyen áll az egy főre jutó fogyasztásban, amely éves szinten jelenleg 3 palack fejenként, míg az első helyet elfoglaló Németországban 5-5,5 palack. A magyar piacon évente stabilan 28-30 millió palack pezsgő fogy el, kivéve az olyan éveket, mint legutóbb az 1999-es szezon, amely a millenniumnak köszönhetően mintegy 15 százalékos növekedést hozott. A hazai fogyasztáson belül 93 százalékkal a fehér pezsgők vezetnek, a vörös változatok aránya 4-4,5, a rozéé 3 százalék.

Nullszaldós virsli

A szilveszter másik hagyományosan kötelező kelléke a virsli, amelynek forgalma drasztikusan, 400-600 százalékkal nő az év utolsó hetében. A gyártók nem tartják kimagaslóan jó üzletnek e termék értékesítését. Mihálffy Balázs, a Bábolna Rt. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy náluk a virsliszezon általában nullszaldó körüli, jó esetben van némi haszon a termék gyártásán. Számukra a virsli értékesítése reprezentatív, ennek révén jut el más, nyereségesebb áru is a vásárlókhoz. A Sola-meat Rt. az év végén 4-5-ször több virslit ad el, mint máskor. A cég elsősorban minőségi termékeiről ismert, így nem nagyon keveredik bele az ilyenkor erőssé váló árversenybe. Kereskedelmi igazgatója szerint néhány virslifajta kiskereskedelmi ára nemhogy a beszerzési, de az előállítási ár alatt kerül a fogyasztókhoz.