Somody Imre európai útjára bocsátotta a Plussszt

2005.07.30. 08:04
Somody Imre napokon belül értékesíti a jelenleg családi cége többségi tulajdonában lévő Plusssz Vitamin Kft-t, valamint az ország egyik legismertebb márkanevét, a Plussszt - tudta meg az Index. A vevő a lengyel Maspex lesz, amelynek egyik cége eddig is résztulajdonosa volt Plusssznak. Somody Imre elmondta: a tranzakcióval teljesült a célja, megmentette a Plussszt, amely így nemzetközi márka lehet.
Somody Imre, akinek a neve több mint egy évtizede összefonódik a Plusssz márkanévvel, ismét búcsút vesz a nyolcvanas évek végén kitalált pezsgőtablettáktól. Az azt gyártó és forgalmazó, 2002-ben létrehozott Plusssz Vitamin Kft., valamint a márkanév napokon belül az egyik legnagyobb közép-európai cég, a lengyel Maspex tulajdonába kerül. A vállalkozó úgy fogalmazott, hogy ezzel lehetőség nyílik annak a céljának az elérésére, hogy a Plusssz nemzetközi márka legyen.

Nem akart tovább foglalkozni ezzel

Az Index kérdésére, hogy ehhez miért kellett értékesíteni a Plussszt, és miért nem saját erőből vezette azt be a nemzetközi piacra, Somody elmondta: a márka sorsát ugyan továbbra is szívügyének tekintette, de napi szinten már nem akart ezzel foglalkozni. Kényszerlépésnek nevezte 2002-es döntését, amikor a pezsgőtablettákat gyártó, általa alapított, ám akkor már amerikai tulajdonban lévő Pharmavittól megvette a márkanevet, miután annak gyártását meg akarták szüntetni.

"Már akkor hangoztattam: legfeljebb három évig viszem tovább a terméket, és ennyi idő alatt felfejlesztem olyan szintre, hogy el lehessen adni egy komoly befektetőnek" - mondta Somody. A vállalkozó ezt azzal is érzékeltette, hogy már az elmúlt években sem vett részt a Plusssz Vitamin Kft. operatív irányításában. Kérdésünkre, lát-e garanciát arra, hogy a mostani vevő valóban nemzetközileg ismert márkanevet csinál a Plussszból, és nem kerül a termék a süllyesztőbe, annyit mondott: "ez egy jogos kérdés, ám két évem ismerem a lengyel partnereket". A személyes kapcsolatai és a cég által a táplálékkiegészítők piacán végrehajtott beruházások alapján azt gondolja, hogy a Plusssz márkanév fennmarad; ezt segíti az is, hogy legalább egy évig a Maspex tanácsadójaként dolgozik tovább.

Egyszer már eladta

A most értékesített társaságot azt követően alapította Somody, hogy 2001-ben távozott az általa alapított, de a kilencvenes évek közepén az amerikai Bristol-Myers Squibb Company (Bristol-Myers) tulajdonába került Pharmavit Rt.-től. A Pharmavit eredetileg a Somodyék által még a nyolcvanas évek közepén kifejlesztett pezsgőtabletták gyártására és forgalmazására jött létre. A vállalkozó 1994-ben vásárolt - idővel 25 százalékosra duzzadó - tulajdont a cégben, mely ugyanebben az évben tőzsdére is ment.

A Bristol-Myers tulajdonszerzése után meglepően sokáig, 2001-ig maradt a Pharmavit vezérigazgatója Somody, aki utólag már hibásnak tartja ezt a döntését. "Vitt a hév, belecsábultam abban az akkor nagy horderejűnek látott lehetőségbe, hogy kikerülhet a globális piacra a termékünk". Számos országban vizsgálták a Plusssz forgalmazásának lehetőségét, élvezte, hogy részt tudott ebben venni, de későn ismerte fel, hogy a döntést már nem ő hozza meg.

A piac ötödét uralják

A Pharmavitot 2002-ben a Chinoin vette meg, ekkor került nyilvánosságra az a tény, hogy sem a volt, sem az új tulajdonos nem kívánja a Plusssz családot tovább gyártani és forgalmazni. Ekkor Somody visszavásárolta a márkanevet, és hasznosítására megalapította a Plusssz Vitamin Kft-t, amelyben annak eladása előtt 15 százalékos részesedése volt Tőzsér Tamás ügyvezetőnek, 3 százalékos Mariska Zsolt ügyvezetőnek, 17 százaléka Somody Imrének, 50 százaléka a Somody Kft.-nek, míg 15 százalékkal rendelkezett a Polski Lek, amely a Maspex tulajdonában álló kereskedelmi cég.

A Plsssz Vitamin Kft. 2002 óta dinamikusan növelte piaci részesedését. Árbevétele az alapítás évének 226 millió forintjáról 754 millió forintra nőtt 2004-re, piaci részesedése 12 százalékról 20 százalékra emelkedett.