További Magyar cikkek
"Most nézem a postai készpénzfelvételi cetlimet, teljes bankkártyaszámom rá van nyomtatva. Szóval érdemes a postahivatalok papírkosaraiban turkálni, ha eBayen akar vásárolni az ember más kártyájával" – írta egy kolléga. Elmentünk mi is egy postafiókban készpénzt felenni: a kapott bizonylaton ugyan nem volt rajta a kártyaszám, de a lejárati dátuma igen. Kollégánk később megint felvett készpénzt a postán, és ugyanazt tapasztalta, mint az első alkalommal: a bizonylaton rajta van kártyájának a száma és lejárati dátuma.
Normál esetben, ha készpénzt veszünk fel, a bizonylaton teljesen vagy részben kicsillagozzák a bankkártyaszámot, illetve nem nyomtatnak rá olyan adatot, melyből beazonosítható lenne az adott számla vagy kártya. Itt azonban olyan adatok szerepelnek, melyekkel vissza lehet élni. Ráadásul egy olyan bizonylaton, melyet általában eldobnak az emberek.
Bár a bankok régen és ma is intenek, hogy a bizonylatot el kell tenni, ezt a legtöbben ma nem teszik meg. A készpénzfelvételnél és kártyás fizetésnél ma már a bizonylatokon – a fentiek fényében csak azt mondhatjuk, szinte – soha nincs rajta a kártyaszám, mely a lejárati idővel együtt régen a legtöbb online vásárlásnál már elégséges adat volt a fizetéshez. (Természetesen szükség volt még a névre, de ezt akár a sorban mögöttünk álló is könnyen kiderítheti.) Már az online vásárlásoknál használt rendszerek is biztonságosabbak, többségük kéri a kártyaszámtól független, a plasztiklap hátulján levő kódot (vagy annak utolsó három számjegyét).
Mivel a bankkártyát az Erste Bank bocsátotta ki, megkerestük a pénzintézetet. Megtudtuk, hogy régebben valóban rányomtatták ezeket az adatokat a bizonylatokra, de ma már nem. Sikertelen készpénzfelvételnél még előfordulhat, hogy rákerül a szám a bizonylatra, de sikeresnél ennek kicsi a valószínűsége.
Fejlesztenek, de még marad a hiba
Nem a postai terminálok hibája miatt vannak az adatok a bizonylaton – nyilatkozta kérdésünkre Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője. A hiba az OTP Bank rendszerében van – a postafiókokban valamennyi terminált az OTP üzemelteti –, a bank tud róla, már dolgoznak a problémán. A Posta egyébként a közelmúltban elkezdte fejleszteni rendszerét, többek között új terminálokat is beszereznek.
A Posta a közelmúltban lecserélte a POS termináljain futó programot, a programcserét követően az OTP Banknak új paramétereket kellett beállítania, ami mára teljeskörűen megtörtént – nyilatkozták az Indexnek a pénzintézetnél. A módosított paramétereket a Postával egyeztetett ütemben, folyamatosan tölti le a hitelintézet a terminálokra. A "kicsillagozás" a paraméterek letöltése után valósul meg a postai terminálokon.
Amíg ez meg nem történik, addig előfordulhat, hogy készpénzfelvételnél az ügyfél a bizonylaton találja kártyaszámát. Addig is érdemes ezt ellenőrizni és eltenni a bizonylatot.