Elismertek a magyar pr-szakemberek

2006.01.06. 10:35
A kétszáz legnagyobb magyarországi cég 59 százaléka 2005-ben átlagosan kevesebb mint 25 millió forintot költött klasszikus public relations (pr) tevékenységre, azaz a sajtókapcsolatok kezelésére és a sajtómegjelenések menedzselésére.

A felmérés szerint a vállalati döntéshozók 74 százaléka tartja fontosnak a pr-tevékenységet. A megkérdezett cégek 60 százaléka foglalkoztat belső pr-szakembereket, illetve veszi igénybe pr ügynökség segítségét. A cégek 40 százalékánál nincs belső pr-csapat és pr-ügynökséget sem bíznak meg, hanem az egyéb területeken dolgozók feladatkörébe integrálják e feladatokat. Ugyanakkor ez utóbbi gyakorlat a vállalatvezetők szerint nem megfelelő, ezért a jövőben e téren változást terveznek.

A pr létkérdés?

A megkérdezett vezetők szerint a folyamatos pr-tevékenység létkérdés egy cég életében, ugyanakkor a termékek, szolgáltatások sikerességét szerintük elsősorban azok jellemzői és a klasszikus marketing tevékenység sikeressége határozza meg. Ennek ellenére a pr-nek a termékkommunikációban is helye van, hiszen a cégimázs javítása és fenntartása tekintetében 85 százalékuk, a konkurensekkel szembeni piaci pozíció erősítésében 54-59 százalékuk, a befektetői bizalom elnyerése és erősítése terén 54 százalékuk, míg a termékek és szolgáltatások bevezetése esetében 62 százalékuk ítélte fontosnak ezt a tevékenységet.

Az elemzés kimutatta, hogy a vállalati vezetők 81 százaléka szerint a professzionális pr-tevékenység képes pozitív hatást gyakorolni a cég árbevételére is: a döntéshozók közel kétharmada, 63 százaléka szerint e tevékenység középtávon, 1-3 év alatt fejt ki érezhető hatást. A kutatás során minden második megkérdezett vezető vélte úgy, hogy a jelenlegi pr-kiadásoknál többre lenne szükség a kitűzött célok elérése érdekében, ugyanakkor a következő egy évben kétharmaduknál nem változnak az erre fordított kiadások, 3 éven belül pedig a megkérdezettek harmadánál lehet számítani a pr-büdzsé növekedésére.

Jó magyar pr-szakemberek

A pr-ügynökséget alkalmazó vállalatok túlnyomó többsége, 79 százaléka elégedett ügynökségi partnerével, azonban az ár-érték arányt is vizsgálva az elégedettek aránya 58 százalékra csökken. A magyarországi pr szakembereket általában a közepesnél valamivel jobbnak, a megbízói oldalon dolgozó pr szakembereket jónak, míg a pr ügynökségek szakembereit kifejezetten felkészültnek tartják a vállalatvezetők.

A kutatást a Lenhardt & Weichinger Communications a cég megbízásából a BellResearch végezte. A megkérdezettek részben a Figyelő TOP 200 vállalati listáján szerepelnek, részben a közvélemény kutató cég saját vállalati adatbázisából kerültek ki.