Robbantanak az óriásáruházak

2004.09.28. 08:44
Az Auchan négy éves fejlesztési tervét tette közzé, az Obi barkácsáruházlánc még az idén átad négy üzletet. A Kika a lakberendezési piac gyengélkedése ellenére is komoly építkezésekbe kezd.
Az Auchan tervei szerint 2008-ra tizenhét-húsz egységből álló hálózatot épít ki, bár az idén csak egy áruházat adtak át (a főváros XI. kerületében a hétvégén megnyitott hipermarketet, amely a cég kilencedik áruháza), s jövőre is várhatóan csak egy, legfeljebb két Auchan építése van napirenden.

Kétszázmilliárd

A társaság szeretné a legnagyobb saját márkás benzinkutat kialakítani és forgalmát az év végére a lélektaninak tartott kétszázmilliárd forint fölé tervezi tornászni. Bár tervezik kisebb méretű áruházak építését is, egyelőre a nagy alapterületű hipermarketek fejlesztésére koncentrálnak.

Az év végéig négy új áruházat nyit a német érdekeltségű OBI barkácsáruházlánc Dunaújvárosban, Szolnokon, Budapesten és Tatabányán. Ezzel a cég - reményei szerint - magyarországi piacvezetővé válhat a szektorban. A Tengelmann-csoporthoz tartozó lánc az utolsó lezárt üzleti évében 34,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított. Az új áruházak közül a tatabányai beruházás értéke eléri a 2,5 milliárd forintot.

Vidékre!

Bár a magyar lakberendezési piacon az utóbbi időben érezhetően visszaesett a forgalom, a Kika mégis újabb áruházak építésére készül. Pécsett vagy Debrecenben épül a következő nagy alapterületű Kika bútoráruház, s ezeken kívül további három egység nyitását tervezi a társaság néhány éven belül, Miskolcon, Győrben illetve Budapesten - mondta Juhász Attila, a Kika Lakberendezési Kft. ügyvezető igazgatója.

Mint elmondta, jövő év végére mindenképpen egy taggal kívánják bővíteni a jelenleg három (két nagy és egy kisebb) egységből álló hálózatot, ám még nem dőlt el, hogy a pécsi vagy a debreceni üzlet nyílik meg előbb. Mindkét városban a földterület vásárlásánál tart az osztrák vállalkozás.

A cég az ugyancsak osztrák Michelfeit bútoráruházlánc felvásárlásával hét új egységhez jutott az anyaországban és kettőhöz Magyarországon. Ehhez egy újabb, itthon szokatlanul nagy, negyvenezer négyzetméteres üzletet épített Budaörsön, amelyet tavaly nyitott meg. Ezzel a Kika tovább növelte árbevételét, ám mint Juhász elmondta, tapasztalataik szerint a lakberendezési és bútorértékesítési piacon érezhetően visszaesett a forgalom. (Fejlesztései miatt ez azonban nem érinti a Kikát.)

Csökkenés

Juhász szerint a bérkiáramlás visszafogása, illetve az ebből eredő fogyasztáscsökkenés okozza a lakberendezési piac recesszióját, ugyanis a szűkös időkben a lakosság (csakúgy, mint például Németországban) először az utazásról és a lakáscélú fejlesztésekről mond le. A fogyasztás élénkülésekor pedig ez a két szegmens a legutolsó, amely erősödésnek indul.

A jelenlegi piaci helyzetben imponáló a Kika legnagyobb versenytársának, az IKEA-nak a forgalomnövekedése, amelyet pénzügyi évének augusztusi végén hozott nyilvánosságra. Az IKEA a 4,5 milliárd forintos, nagyjából húsz százalékos erősödést úgy érte el, hogy nem nyitott újabb egységet, jóllehet az Örs vezér téri áruházát jelentősen kibővítette. A társaság árbevétele egyébként meghaladta a 26 milliárd forintot.

Háttérben

A két bútoripari "gigász" árversenye háttérbe szorítja a piac másik két erős szereplőjét. A Domus például tavaly 8,5 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el a multik versenye miatt és hatmillióval gyengébb eredménnyel zárta a 2003-as évet.

Az egyik legerősebb német bútoripari vállalatcsoporthoz, a Moebelwaltherhez tartozó Sconto Kft. is gyenge év eleji forgalomról számolt be, ám az egész éves eredményről Turi András ügyvezető igazgató még nem kívánt részletekbe bocsátkozni, mint mondta, most kezdődik a szezon, így messzemenő következtetéseket még nem lehet levonni. Elmondta, hogy a cég tervei között expanzió szerepel, cáfolva ezzel azon piaci pletykákat, hogy esetleg az anyavállalat megválna magyar leányától.