'Felejtősek a nyugati autók'

2004.03.04. 12:30
Szinte már naponta születnek újabb és újabb táblázatok az új forgalomba helyezésű gépjárművekre február óta kiszabott regisztrációs adó összegének módosítására. A törvénymódosítást beindító javaslat a terhek arányos megosztását, és nem utolsósorban a használt autó behozatalból származó bevételek fennmaradását biztosíthatta volna, állítják az ezzel foglalkozó autókereskedők. Szerintük viszont a beszedni tervezett összegek azóta odáig emelkedtek, hogy a magyar polgárok az EU-ba lépés után elfelejthetik az olcsó nyugati autókat.
A regisztrációs adóból befolyó bevételek a behozatal visszaesése miatt meg sem fogják közelíteni a Pénzügyminisztérium (PM) által tervezett mértéket. A használt autók behozatalát szinte teljesen megfojtó szabályokat a terhek arányosítását célzó négypárti javaslat írta volna át, emlékeztetett az alig egy hete történtekre Bakó Zoltán, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete (MGOE) titkára, az érdekvédelmi szervezet csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A GÉMOSZ is aggódik

A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezete (GÉMOSZ) korábban példa nélkülinek nevezte a négypárti egyetértést. A szervezet álláspontja szerint a regisztrációs adó eddigi tételei a környezetvédelmet tartották szem előtt.

A GÉMOSZ meglátása szerint a az államkassza bevételei éppen az MGOE által szorgalmazott első módosítási javaslat miatt fognak csökkenni. A GÉMOSZ múlt szerdai sajtótájékoztatóján többször roncsautóknak nevezték az Euro 3-as normát nem teljesítő gépjárműveket, s fontosnak tartották megemlíteni, hogy ezek várható lerobbanása, illetve a roncsok eltüntetése is az államkasszát, s ezen keresztül az adófizetők pénztárcáját fogja terhelni.

A legújabb javaslat
Az elmúlt két napon az Országgyűlés illetékes bizottságai előtt megfordult javaslatok közös vonása, hogy az Euro 3-as normát teljesítő gépkocsiknál sem vennék figyelembe a használtak értékében jelentkező avulást, illetve az Euro 3-as összegekhez képest 150 százalékra állították be az Euro 2-es autók terheit.
A PM utánaszámolt

A több száz hazai használtautó-kereskedőt tömörítő MGOE 2004. januárjában hívta fel a PM figyelmét arra, hogy teljesen téves adatokon alapulnak a jelenlegi regisztrációs adótáblát kialakító számítások. Szerintük az új gépjárműveket forgalmazó cégek a PM-nek a saját terheik csökkenése fejében a használt autók forgalmából várható sokmilliárdos bevételt ígértek, mondta az MGOE titkára.

Ez a bevétel viszont a külföldi használt autókat irreálisan megdrágító összegek miatt egyszerűen el fog maradni, hangsúlyozta Fojt Attila, az MGOE elnöke. A legújabb táblázatokban szereplő egyre magasabb összegek pedig ugyanígy nem vezetnek sehova, legfeljebb emelkedik a belföldi használt autók ára.

bocs, kicsit nagy lett
*Euro3: Besorolása a vonatkozó 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. melléklete II. pontja szerinti 5-ös kategória vagy jobb. Euro2: 5-ös kategóriánál rosszabb

Nem példa az európai példa

A használt Euro3-as autókra az újakhoz képest 20 százalékkal kevesebb adót kivető első módosítás ugyanis mostanra teljesen a háttérbe szorult. Azóta már két olyan változat is született, amely még az eredeti helyzethez képest is feljebb srófolja az új és a használt autókra rótt terheket, hangsúlyozták az MGOE vezetői.

Az ellenjavaslatok előterjesztői állítólag bírják a kormány támogatását, jelentette ki az egyesület titkára. Ezen kívül a költségvetési bizottságon tegnap átment dokumentum megfogalmazása szerint a használt autókra kivetett regisztrációs adó avulását az európai országok nem alkalmazzák. Ennek azonban az ellenkezője igaz, bírálta az új javaslatot Bakó Zoltán.

Csak diszkriminatív ne legyen

Jelenleg egyetlen EU-tagországban sem követelnek az új autókkal egyező összeget a nyilvánvalóan kevesebbet érő használt autók után. Azon országokban, ahol a névleges átírási összegnél magasabb adót vetnek ki, a szabályok garantálják, hogy az EU-n belülről hozott használt autókra a belföldi autókhoz képest ne vessenek ki diszkriminatív mértékű adót. Az MGOE célja pedig pontosan ugyanez, emlékeztetett Bakó Zoltán.

A költségvetési bizottság előtt szerdán megfordult irat szerzői szerint "nem létező" EU-s gyakorlatban valójában több megoldás is kialakult a diszkriminációt mellőző adó megállapítására, mondta Bakó Zoltán. A legtöbb országban (Írország, Ausztria, Finnország) a számlaértéket veszik alapul a számításhoz. Dániában viszont minden autó mellé szakértőt rendelnek ki, aki egyedi értékbecslést végez, és egységes kulcs alapján kell a terhet befizetni.

Szeptemberben új javaslat

Portugáliában az új autóra kiszabandó adóból kor szerint sávosan növekvő kedvezményt adnak. A tagállamok korábbi téves joggyakorlata miatt lefolytatott eljárások ítéletei minden esetben az alapszerződés 90. cikkelyére hivatkoztak, amely tiltja a versenyhátrányt okozó mértékű adók kiszabását a külföldi termékekre, emlékeztetett az MGOE titkára.

Így az MGOE szeptemberben minden diszkriminációt mellőző, tehát EU-kompatibilis módosítás benyújtását tervezi. Ezen kívül már Magyarország csatlakozása másnapján felmérik, uniós szinten milyen lépések tehetők az aránytalanság felszámolására, hangsúlyozta Bakó Zoltán.

A magánbehozatal is megsínyli

Lapunk az MGOE képviselőitől arról érdeklődött, hogy a megélhetésüket veszni látó használtautó-importőrökön túl hogyan érinti a legújabb módosító javaslat a nyugati autóárakat tanulmányozó, a májusi csatlakozást esetleg már tűkön ülve váró magánszemélyeket. Fojt Attila szerint a regisztrációs adóról folyó huzavona, és a beszedni tervezett összegek emelése oda vezet, hogy a magyar polgárok Magyarország EU-tagsága ellenére elfelejthetik az unióban kedvező áron megkapható néhány éves autókat.

Nincs már négypárti egység

A papíron szépen mutató, de a való életben sokak szerint megbukott regisztrációs adótörvényt négypárti egyetértéssel fogadták el decemberben. Ennek megfelelően négypárti volt az összefogás is, amellyel a parlamenti pártok a csorbát igyekeztek kiküszöbölni. Az azóta tett újabb javaslatok a kezdeti aránytalanságot még tovább fokozzák, így a négypárti megállapodás füstbe ment, jelentette ki az egyik kereskedelmi rádiónak a dokumentumot jegyző Font Sándor (MDF).