Ősszel ismét módosulhat a regadó

2004.04.01. 14:42
Szerdán jelent meg a Magyar Közlönyben a regisztrációs adótörvény módosítása. A PM ősszel kívánja megvizsgálni, hogyan válik be a gyakorlatban a most megváltoztatott jogszabály.
A hosszú csatározások után a végleges változatba került táblázat új és használt autók esetében a terheket tovább emeli, de a költségvetés bevétele éves szinten mégis 12 milliárd forinttal kevesebb lesz, mint amennyit az eredeti 4 párti módosító javaslat hozott volna, jelentette be csütörtökön a használtautó-importőröket tömörítő Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete (MGOE).

Az Euro2-es behozatalt január és május között leállító rendelet módosítása szintén szerdán jelent meg a hivatalos közlönyben. Így a jelenleg hatályos regisztrációs adótételek mellett újból behozhatók ilyen gépkocsik, értesült az Index.

Előrejelzési verseny

"A márkaképviseleteket összefogó Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az adóbevételeket tervezni próbáló Pénzügyminisztériumnak (PM) már három alkalommal szolgáltatott téves adatokat. Mindhárom alkalommal az MGOE hívta fel a csúsztatásra a PM tisztségviselőinek figyelmét" - hangsúlyozta Bakó Zoltán.

Az MGOE immár bírja a PM ígéretét arra vonatkozólag, hogy 2004. őszén a regisztrációs törvény eredményességének felülvizsgálata során figyelembe veszik, hogy a bevételek az új vagy a használt autós érdekképviselet előrejelzései szerint alakultak-e. A május 15-től érvényes új adótábla az MGOE szerint évi 60 milliárd forintos bevételt hozhat.

Becsléseket adtak

Az MGE főtitkára, Győző Gábor visszautasította, hogy félrevezették volna a PM-et. Azt viszont sosem tagadták, hogy a törvény tavalyi előkészítésénél kénytelenek voltak becsült adatokat megadni az Euro2-es használt importra vonatkozólag.

Ugyanis Magyarországon a használt forgalomba helyezések adatait sehol nem összesítik, az okmányirodákban például ezek a számok összefolynak a telente leadott rendszámú autók adataival. A PM így körülbelül 4-5 hónapos csúszással tudja - nem is a legmegbízhatóbban - valamennyi jarmű forgalomba helyezését regisztrálni, emlékeztetett Győző Gábor.

Itthon reménytelen

Az utóbbi hetekben világossá vált, hogy Magyarországon szélmalomharc azért küzdeni, hogy valóban versenysemleges regisztrációs adóterhek vonatkozzanak az EU-ból hozott használt autókra, jelentette ki Bakó Zoltán.

A belföldi használt autók számára ugyanis nyilvánvaló, és az EU által bizonyosan nem tolerált versenyelőnyt jelent, hogy a piaci árukban a rájuk újként megfizetett adó egyre kisebb tételt tesz ki, míg a külföldi ugyanolyan autókra koruktól függetlenül az adó teljes összegét kiszabják.

A használt autós érdekvédelmi szervezet az ország EU-csatlakozását követően magyar közigazgatási bíróság, majd az Európai Bíróság elé vitt precedensperekkel kívánja kiharcolni az EU-konform jogszabálymódosítást, hangzott el a tájékoztatón.

A GVH is vizsgálódhat

Az MGOE az EU-ra alapozó jogérvényesítés idejére sem ül tétlenül, és hazai fórumokon is megvizsgáltatják a jogszabály kritikus pontjait. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közlése szerint különben az adótörvény megváltoztatását illetve egyes pontjainak eltörlését csak az Alkotmánybíróság (AB) írhatja elő.

Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés és "monopolista törekvés" ügyében a GVH-nál vizsgálatot kezdeményez az egyesület, illetve állásfoglalási kérelmet nyújtottak be az AB-hoz, kérve az adótörvény megsemmisítését, jelentette be Fojt Attila, az MGOE elnöke. Beadványuk szerint ugyanis a törvény nem egyenlő mértékben sújtja a gazdasági élet szereplőit, illetve az EU-csatlakozásunk küszöbén nyíltan szembemegy az uniós joggyakorlattal.

Megszűnt a visszaható hatály

Az MGOE szerint például a most hatályba lépett módosítással nem sikerült teljes mértékben rendezni az adó visszaható hatálya miatt kialakult problémákat sem. A két hónapos huzavona során például számos kereskedő kénytelen volt kifizetni a regisztrációs adót a tavaly behozott autójára, majd azt veszteséggel értékesíteni. Esetükben például fel sem merül, hogy bárki visszafizetné a feleslegesen lerótt összeget, emlékeztetett Fojt Attila.

Az MGOE a fentiek ellenére nem zárkózik el attól, hogy környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vegyenek az egyes adókategóriáknál, viszont az érték szerinti kompenzáció teljes hiánya gyakorlatilag lehetetlenné teszi az Euro2-es kategóriába tartozó 3-7 éves autók behozatalát.

Az MGE nem lát diszkriminációt

Győző Gábor szerint semmi köze az Eu-nak ahhoz, hogyan adóztatják Magyarországon az autókat. Meglátása szeirnt csupána túlzott diszkriminációt tiltja az unió. Ettől függetlenül sok sikert kívánt az MGOE jogi lépéseihez.

Az MGE főtitkára nem kívánt jóslásokba bocsátkozni azzal kapcsolatban, hogyan fogadnák a magyar jogszabály esetleges Európai Bíróság elmarasztalását. Győző Gábor szerint ha egyszer ilyen konkrét ítélet születik, arra nem az MGE-nek, hanem a PM-nek kell reagálnia.

Az új autók új regisztrációs adótábla miatti esetleges árváltozásával kapcsolatban az MGE főtitkára nem tudott felvilágosítást adni. Győző Gábor szerint még túl képlékeny a helyzet, az EU-n kívüli gyártmányoknál ráadásul a május elseje jelentős vámcsökkenést is hoz.

Az Index kérdésére Bakó Zoltán, az MGOE főtitkára nem kívánt jóslásokba bocsátkozni arra vonatkozólag, hogy a magyar törvényhozók számára az EU mikorra teszi egyértelművé a szabályozás tarthatatlanságát.