Értékarányos lehet a regisztrációs adó

2005.10.10. 12:00
A jövő évi adótörvényekhez benyújtott egyik módosítás azt sürgeti, hogy szűnjön meg az uniós használt autókat koruktól függetlenül fix összegű regisztrációs adóval sújtó szabály. Információink szerint hiányzik a politikai akarat a jelenleg érvényes uniós elvek alkalmazására.
Mint arról lapunk többször is beszámolt, a regisztrációs adótörvény 2003-as elkészítésekor a Pénzügyminisztérium (PM) figyelmen kívül hagyta, hogy más tagállamok hasonló jogszabályaival kapcsolatban az elmúlt 15 év során milyen uniós szintű problémák akadtak, illetve hogyan sikerült ezeket egységes elvek mentén rendezni (Dániában, Portugáliában, Görögországban, Finnországban és Ausztriában).

Bár a tagállamok mind a mai napig szabadon határozhatják meg az új autókat terhelő hasonló adók mértékét, az Európai Bíróság többször megerősítette, hogy ez a szabadság a más tagállamokból érkező használt gépkocsik esetében véget ér. Kovács László adó- és vámügyi főbiztos több nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a magyar regisztrációs adótörvénnyel elsősorban nem az adó mértéke, hanem az értékarányosság elvének figyelmen kívül hagyása a legsúlyosabb probléma.

Ha az Országgyűlésben ülő képviselők többsége elfogadja Font Sándor (Fidesz) napokban benyújtott módosító javaslatát, január 1-től részben megszűnhetne a regisztrációs adó okozta diszkrimináció az uniós használt autókkal szemben.

Jelenleg ugyanis a kor és az állapot semmit sem számít a behozott autók adóztatásánál. A kategóriára vonatkozó teljes összeget beszedik utánuk, mintha új állapotúak volnának. A piacvédelemmel felérő hasonló adóztatási gyakorlat miatt több tagállamot elmarasztaltak már az Európai Bíróság előtt. A magyar eset csak annyiban unikum, hogy a "zéró avultatás" elvével eddig még sehol nem próbálkoztak.

Van mit kijavítani

A Fideszes honatya által benyújtott javaslat a jogharmonizáció terén másfél évi lemaradást próbál behozni, több-kevesebb sikerrel. Font Sándor elképzelései szerint jövőre a 2000 és 2004 között gyártott autókra behozatal esetén az újakra fizetendő regadó összegéből a korral egyre növekvő mértékű kedvezményt adnának. A 2005-ben először forgalomba helyezett autót behozók viszont hoppon maradnak.

A javaslathoz csatolt táblázat szerint, ha valaki 2004-es autót hoz, a hasonló kategóriájú új autó adójánál 10 százalékkal kevesebbet fizetne. 2003-as autó esetén 20 százalék volna a kedvezmény, 2002-re az adó negyedét, 2001-re 30 százalékát, 2000-re 35 százalékát engednék el. A javaslat szerint a 2000 előtt gyártott, gyengébb emissziós kategóriába (Euro 2) tartozó autók után a hasonló lökettérfogatú új autók adójának 84,5 százalékát kellene befizetni, ami alig több mint kétharmada a PM által tervezett összegnek.

A javaslat indokolása szerint a magyar autóállomány átlagéletkora jelenleg 11,4 év, így a legfeljebb 6 éves Euro 3-as és legfeljebb 10 éves Euro 2-es besorolású autók mindegyike fiatalítja és javítja az autópark életkorát, biztonságtechnikai- és környezetvédelmi szintjét.

Egyedi mérlegelés

Mivel az autók értékvesztése különösen az első években nem lineáris, Font Sándor a módosító javaslat indokolásában arra emlékeztet, hogy a törvényben biztosítani kell a fellebbezés és az egyedi értékbecslés lehetőségét. Kovács László főbiztos honlapján az egyik tájékoztató anyag szerint a nemzeti bíróságoknak képesnek kell lenniük az olyan panaszok elbírálására, amikor valaki sérelmezi, hogy a behozott autójára több regisztrációs adót fizet, mint amennyi az országban már futó ugyanolyan autó vételárában megtalálható.

A fentiek ellenére kevés remény van rá, hogy a kormánytöbbség az elképzelések mögé állna, vagy hogy a PM az értékvesztés kezelésére saját javaslatot készítene. Az Index információi szerint a minisztérium vezetése addig nem kívánja az uniós elveket alkalmazni, amíg Brüsszelből hivatalos ejnye-bejnye nem érkezik a kérdésben.

Kamatostul megy az örökségbe

Arra a kérdésünkre, hogy az időhúzás nem vezet-e oda, hogy az ügy a következő kormány baja lesz, Font Sándor egyrészt megköszönte, hogy ezt nem neki kellett ellenzéki politikusként felvetnie, másrészt emlékeztetett rá, hogy a helyzet csendben egyre súlyosbodik.

Csak idő kérdése ugyanis, mikor indul uniós eljárás a hatályos magyar törvény visszásságai miatt, mondta Font Sándor. A törvényalkotónak az adó emelése mellett arra is ügyelnie kell, hogy a jogalap nélkül 1-2 éve beszedett összeget a törvényt feltehetően elmarasztaló ítélet nyomán a 22-25 ezer érintett kamatostul visszakérheti.