További Magyar cikkek
Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre eltörlik a használt uniós behozatalt sújtó 25 százalékos pótadót, és tessék-lássék avulási rendszert vezetnek be, hogy az unióból származó korosabb autók közel két évvel a regisztrációs adótörvény életbelépése után végre ne újként adózzanak.
A kiindulási értékekkel, vagyis az egyes emissziós kategóriák adójának alapösszegeivel kapcsolatban viszont tovább folyik a huzavona, a Pénzügyminisztériumot (PM) szakadatlanul újabb és újabb javaslatokkal bombázzák az egymásnak feszülő szakmai szervezetek.
Elfordulnak az újtól
Az új autók ügyében érdekelt Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezete (GÉMOSZ) szerint az Euro 4-es oszlophoz képest a kitűzött 30 százaléknál magasabbra, akár ennek kétszeresére szükséges beállítani a 2001-től forgalmazott Euro 3-as autók kiindulási adóját.
|
Bár pontosan ugyanezen gépkocsikat a regadó törvény 2004. tavaszi első módosítása körüli hajcihőben mint a környezet megóvásának legfőbb letéteményeseit emlegették, az MGE és a GÉMOSZ a múlt héten az Euro 3-as autók beözönlésének meggátlására szólított fel.
Az érvelés szerint a behozatal visszaveti az új autók értékesítését, és így az állam 22 milliárd forintos adóbevételnek inthet búcsút. Ráadásul az autóvásárlókat elcsábítják a nyugati használt autók, és így 1200 tonnával több széndioxid (sic!) és 67 tonnával több nitrogén-oxid kerül Magyarország légterébe.
Az új autós lobbi úgy számol, hogy ha a törvény a jelenlegi formában lép hatályba, az olcsóbb utánpótlás miatt a 10 évnél fiatalabb magyar autók értéke is lecsökken legalább 10 százalékkal, 200 kereskedőjük pedig lehúzhatja a rolót.
A legdrágább ország
A használt autókkal foglalkozó kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) szerdán kiadott közleményében az elfogadásra váró törvényjavaslatot az európai normák felé tett első lépésnek nevezi.
Az MGOE leszögezi ugyanakkor hogy a korszerű használt autók importját így is jelentős adóemelés sújtja. Úgy akarja a PM környezetvédelmi okokra hivatkozva büntetni az 0-5 éves autók behozatalát, hogy a magyar autópark átlagéletkora több mint 11 év, és 750 ezer 15 év feletti személygépkocsi közlekedik útjainkon. Hazánk Európa legdrágább országává vált a használt autók szempontjából, szögezi le a közlemény.
|
Emellett biztonságtechnikai szempontból is előnyös lenne az általuk szorgalmazott, reálisabb adómértékek alkalmazása. Ez lehetővé tenné az öreg, korszerűtlen autók mielőbbi lecserélését, és így nagyságrendileg csökkenthető lenne a halálos és a maradandó károsodással járó balesetek száma is, véli az érdekvédelmi szervezet.
Úgy avul, hogy emelkedik
Az MGOE emlékeztet arra, hogy a használt autók regadójának drasztikus emelését az új autókkal ellentétben nem ellensúlyozza az áfakulcs 5 százalékpontos csökkenése, illetve az avultatás alacsony százalékai. Az Országgyűlés előtt fekvő tervezet szerint ezen autók szinte mindegyike után jövőre a mostanihoz képest magasabb adót kellene fizetni.
A használtautós szervezet közleményében arra figyelmeztet, hogy 2006-ban az Euro 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni. Az MGOE szerint könnyen megjósolható, hogy a törvénytervezet ebben a formában a költségvetési bevételek nem a tervezett teljesülését, munkahelyek további megszűnését, valamint az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletét fogja eredményezni.
Úgyis beszól az EU
A táblázatok körüli vitában elsikkadni látszik, hogy valójában hogyan kellene a használt álllapotban behozott autóknak adózniuk. Az Európai Bizottság most már addig nem fog leszállni a regadó témáról, amíg egyetlen unióból hozott autóra is több adó megfizetését írja elő a törvény, mint amennyit a hasonló típusú és állapotú belföldi használt autót választó vásárlónak a vételárban az új korában lerótt adóösszegből meg kellene fizetnie.
A fentiekből olyan, jelenleg még elképzelhetetlen összefüggés következik, hogy a behozott autót nem sújthatja a piaci értékénél magasabb adó, hanem az annak legfeljebb csak negyede-harmada lehet. Éppen úgy, ahogy az új autók nettó árához a kategóriájukban érvényes adó összege arányul. Ha ezt nem sikerül most az utolsó pillanatban korrigálni, legkésőbb tavasszal újból módosulni fog a törvény.