Vince, Artúr
-11 °C
-1 °C

Utolsó csata a regadó körül

2005.11.03. 02:48
A regisztrációs adótörvény jövő évi módosítása körül ismét vita látszik kibontakozni. A november 7-i zárószavazásra váró javaslat részben figyelembe veszi az Európai Bizottság által október közepén megfogalmazott kifogásokat. A következő uniós figyelmeztetés várhatóan már mindent a helyére tesz.

Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre eltörlik a használt uniós behozatalt sújtó 25 százalékos pótadót, és tessék-lássék avulási rendszert vezetnek be, hogy az unióból származó korosabb autók közel két évvel a regisztrációs adótörvény életbelépése után végre ne újként adózzanak.

A kiindulási értékekkel, vagyis az egyes emissziós kategóriák adójának alapösszegeivel kapcsolatban viszont tovább folyik a huzavona, a Pénzügyminisztériumot (PM) szakadatlanul újabb és újabb javaslatokkal bombázzák az egymásnak feszülő szakmai szervezetek.

Elfordulnak az újtól

Az új autók ügyében érdekelt Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezete (GÉMOSZ) szerint az Euro 4-es oszlophoz képest a kitűzött 30 százaléknál magasabbra, akár ennek kétszeresére szükséges beállítani a 2001-től forgalmazott Euro 3-as autók kiindulási adóját.

Az utolsó ismert javaslat összegei, ezer forintban
Euro4Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel195253310
1.1-1.4B és 1.3-1.5D285370455
1.4-1.6B és 1.5-1.7D380495605
1.6-1.8B és 1.7-2.0D580750930
1.8-2.0B és 2.0-2.5D80010401280
2.0-2.5B és 2.5-3.0D115014951840
2.5-3.0B és 3.0-3.5D175022752800
3.0 B és 3.5D felett252032754000
Egyéb szgk.380

Bár pontosan ugyanezen gépkocsikat a regadó törvény 2004. tavaszi első módosítása körüli hajcihőben mint a környezet megóvásának legfőbb letéteményeseit emlegették, az MGE és a GÉMOSZ a múlt héten az Euro 3-as autók beözönlésének meggátlására szólított fel.

Az érvelés szerint a behozatal visszaveti az új autók értékesítését, és így az állam 22 milliárd forintos adóbevételnek inthet búcsút. Ráadásul az autóvásárlókat elcsábítják a nyugati használt autók, és így 1200 tonnával több széndioxid (sic!) és 67 tonnával több nitrogén-oxid kerül Magyarország légterébe.

Az új autós lobbi úgy számol, hogy ha a törvény a jelenlegi formában lép hatályba, az olcsóbb utánpótlás miatt a 10 évnél fiatalabb magyar autók értéke is lecsökken legalább 10 százalékkal, 200 kereskedőjük pedig lehúzhatja a rolót.

A legdrágább ország

A használt autókkal foglalkozó kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) szerdán kiadott közleményében az elfogadásra váró törvényjavaslatot az európai normák felé tett első lépésnek nevezi.

Az MGOE leszögezi ugyanakkor hogy a korszerű használt autók importját így is jelentős adóemelés sújtja. Úgy akarja a PM környezetvédelmi okokra hivatkozva büntetni az 0-5 éves autók behozatalát, hogy a magyar autópark átlagéletkora több mint 11 év, és 750 ezer 15 év feletti személygépkocsi közlekedik útjainkon. Hazánk Európa legdrágább országává vált a használt autók szempontjából, szögezi le a közlemény.

A regadó kor alapján engedélyezett csökkenése
Autó kora (hónap)Száza­lékos avulásAutó kora (hónap)Száza­lékos avulásAutó kora (hónap)Száza­lékos avulás
2-ig3 85-9648205-21661
3-45 97-10850217-22862
5-67109-12052229-24063
7-1211121-13254241-25263,5
13-2420 133-14455253-26464
25-3628145-15656265-27664,5
37-4834157-16857277-28865
49-6039169-18058289-30065,5
61-7243181-19259301-től66
73-8446193-20460

Emellett biztonságtechnikai szempontból is előnyös lenne az általuk szorgalmazott, reálisabb adómértékek alkalmazása. Ez lehetővé tenné az öreg, korszerűtlen autók mielőbbi lecserélését, és így nagyságrendileg csökkenthető lenne a halálos és a maradandó károsodással járó balesetek száma is, véli az érdekvédelmi szervezet.

Úgy avul, hogy emelkedik

Az MGOE emlékeztet arra, hogy a használt autók regadójának drasztikus emelését az új autókkal ellentétben nem ellensúlyozza az áfakulcs 5 százalékpontos csökkenése, illetve az avultatás alacsony százalékai. Az Országgyűlés előtt fekvő tervezet szerint ezen autók szinte mindegyike után jövőre a mostanihoz képest magasabb adót kellene fizetni.

A használtautós szervezet közleményében arra figyelmeztet, hogy 2006-ban az Euro 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni. Az MGOE szerint könnyen megjósolható, hogy a törvénytervezet ebben a formában a költségvetési bevételek nem a tervezett teljesülését, munkahelyek további megszűnését, valamint az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletét fogja eredményezni.

Úgyis beszól az EU

A táblázatok körüli vitában elsikkadni látszik, hogy valójában hogyan kellene a használt álllapotban behozott autóknak adózniuk. Az Európai Bizottság most már addig nem fog leszállni a regadó témáról, amíg egyetlen unióból hozott autóra is több adó megfizetését írja elő a törvény, mint amennyit a hasonló típusú és állapotú belföldi használt autót választó vásárlónak a vételárban az új korában lerótt adóösszegből meg kellene fizetnie.

A fentiekből olyan, jelenleg még elképzelhetetlen összefüggés következik, hogy a behozott autót nem sújthatja a piaci értékénél magasabb adó, hanem az annak legfeljebb csak negyede-harmada lehet. Éppen úgy, ahogy az új autók nettó árához a kategóriájukban érvényes adó összege arányul. Ha ezt nem sikerül most az utolsó pillanatban korrigálni, legkésőbb tavasszal újból módosulni fog a törvény.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.