Belső piacot sért a regisztrációs adó

2004.11.18. 13:50
A Parlament által most elfogadott változtatások nyomán újabb közösségi normasértést valósíthat meg Magyarország a gépjárművek magánimportjára kivetetett, bújtatott áfa-fizettetéssel, számolt be a Magyar Rádió online kiadása.
A piaci diszkrimináció gyanúja miatt az Európai Bizottság belsőpiacért felelős biztosa két hónapja vizsgálja a magyar autóimportot szabályozó regisztrációs adót. Az uniós hivatal szerint a Parlament által most elfogadott változtatások nyomán újabb közösségi normasértést valósíthat meg Magyarország a magánimport regisztrációs adójára kivetetett, bújtatott áfa-fizettetéssel, számolt be a Magyar Rádió online kiadása.

Az Unióban mindenhol elfogadott a regisztrációs adóhoz hasonló, forgalomba helyezést sújtó közteher, és annak mértékét a tagállamok határozzák meg. A rádió értesülései szerint Fritz Bolkenstein vezetésével dolgozó szervezet nem is az adó mértéke, hanem a belföldi autópiacot favorizáló diszkrimináció miatt vizsgálódik.

Új és használt egykutya

A magyar törvény nem veszi figyelembe ugyanis az uniós szabályozást, amikor a külföldről behozott használt autóra az azonos kategóriájú, új autóéhoz hasonló mértékű adót vet ki, holott használt jármű esetében az állam csak az újkori adómérték korral arányos részét kérhetné el. Jelenleg nálunk a kivetés alapja "X forint/darab", függetlenül az adott jármű valódi értékétől, és hogy mennyiért lehetne ugyanazt Magyarországon megvásárolni.

A gond azzal van, hogy jelenleg a magyar vásárlónak sokszor vonzóbbá válik a belföldi autó, mert annak árában sokkal kevesebb adót kell már csak megfizetni. Ha két ajánlat között aszerint kell dönteni, melyikre kevesebb a regadó (a belföldi használt arában is ott van, csak a korral egyre kisebb az összege) akkor azonosnak kell lennie a terheknek, különben egyértelmű a hátrány.

A hazánk által is aláírt uniós alapszerződés 90. cikkelye alapján tilos eltérő adómérték alkalmazása a hasonló bel- és a külföldi árura, ahogy belföldi adóteher nem szolgálhatja a külföldi termék versenyelőnyének megsemmisítését sem.

Zajlik már vizsgálat

Az Európai Bíróság erre hivatkozva már több hasonló diszkriminatív tagállami szabályozást megtiltott, így Portugália és Dánia esetében, a Bizottságnál pedig megkezdődött a magyar szabályozást vizsgáló eljárás.

A már lassan egy éve létező adóztatást csak szeptemberben kezdte vizsgálni a Bizottság, mivel a Pénzügyminisztériumnak (PM) nincs jogharmonizációs kötelezettsége, vagyis a tárcának nem kellett megküldenie Brüsszelbe a szabályozás fordítását, így a belső piaci biztos csak bejelentés alapján figyelt fel az esetleges normasértésre. Mint az Index arról korábban beszámolt, az adóügyi főbiztos hivatala szintén bejelentés alapján kezdte vizsgálni a magyar regisztrációs adó diszkriminatív kivetését.

Kvázi áfa mindenkinek

A januárban életbe lépő változások sem enyhítik a visszásságokat. Jövőre ugyanis a magánszemélyek, ha autót hoznak be, 25 százalékkal magasabb regisztrációs díjat fizetnek, mint a vállalkozások. Mivel belsőpiacról hozott használt autó esetében a magyar magánszemélyeknek áfa fizetési kötelezettsége nincs, a PM így látta biztosítottnak a "verseny semlegességét".

A most hatályos adótételek, ezer forintban
Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel120180
1.1-1.4B és 1.3-1.5D180270
1.4-1.6B és 1.5-1.7D240360
1.6-1.8B és 1.7-2.0D390585
1.8-2.0B és 2.0-2.5D540810
2.0-2.5B és 2.5-3.0D7801170
2.5-3.0B és 3.0-3.5D12001800
3.0 B és 3.5D felett18002700
Egyéb szgk.108108
Muzeális szgk.240240
A legfőbb aggály az volt, hogy a kis importőr cégek különben magánbehozatalnak álcázhatják az autók behozatalát, így spórolva meg a külföldi és a magyar áfa közötti pár százalékos különbséget. A változásokból a magánszemélyek végül annyit érzékelhetnek, hogy januártól minden kategóriában harmadával emelkedik a rájuk vonatkozó regisztrációs adó.

Szembemegyünk az elvárásokkal

Csakhogy éppen idén született olyan európai bírósági döntés, amely Ausztriában tiltotta meg az ottani NOVA nevezetű adó utáni bújtatott áfa-fizettetést. A PM a Krónika megkeresésére egyelőre nem reagált, ám az elmúlt két hónapban többször is nyilatkoztak úgy, hogy amíg ezekben a kérdésekben nincs közösségi álláspont, nem terveznek változtatást.

Az adótörvények parlamenti vitájában a független Font Sándor szélmalomharcot vívott, amikor megkísérelte felhívni a képviselők figyelmét az uniós jogelvek sérelmére és az arányosság követelményére. Kormánypárti képviselők erre válaszul kijelentették, hogy a törvényt nem szabad bántani, külföldön amúgy is vacakabbak az autók, és azt firtatták, vajon milyen érdekeltsége lehet Fontnak a használt autók "kedvezményezésében".

Miközben Magyarországon jövőre kiteljesedik és a motorkerékpárokra is érvényes lesz a regisztrációs adó rendszere, az Európai Unió épp a belső autóimportra vonatkozó új adóztatási javaslaton dolgozik. Ebben az egyik legfontosabb szabályozandó kérdés az áttelepülők adóztatásának tilalma lesz. A Bizottság évek óta hangsúlyozza, hogy a jelenleg használt regisztrációs adózás a személyautók szabadpiaci mozgásának legnagyobb gátja.