Natália
-3 °C
7 °C

Elveszi a vevők kedvét a regisztrációs adó

2004.07.08. 09:12
Bár egyes típusok esetében a hazai árak alig érik el az uniós szint hetven százalékát, a külföldi vásárlókat visszatartja a nehézkes regisztrációs adó.
Az uniós csatlakozás óta Magyarországon - a várakozásokkal ellentétben - nem lendült föl az EU-tagországokból érkezők autóvásárlása: a legnagyobb márkaképviseletek és a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) csupán tájékozódó megkereséseket tapasztalt.

Rendezetlen

Megrendelések mindaddig nem lesznek - mondják -, amíg a regisztrációs adó visszaigénylése továbbra is rendezetlen marad. Az importőrök ugyanis csak akkor hozhatják ki az autókat a vámszabad területről, ha befizetik a regisztrációs adót, s ezt természetesen továbbszámlázzák a márkakereskedőknek.

A Die Welt ugyanakkor azt állítja, hogy két hónappal az unió kibővítése után német vásárlók hada lepte el az újonnan csatlakozott államok autókereskedőit. A lap szerint sok gépkocsi ára az új EU-tagállamokban több mint harminc százalékkal olcsóbb, mint Németországban, majd kitér arra, hogy hazánkban egy Ford Mondeo kombi már 16 800 euróért (4,2 millió forintért) megvásárolható, míg ugyanez a modell egy német autókereskedőnél 23 700 euróba kerül. Tehát a vásárló a vételár 29 százalékát megtakaríthatja, ha nálunk vásárolja meg és Németországban állítja forgalomba új autóját.

Előírás

A kalkuláció abban az esetben állhatja meg a helyét - jelentette ki Madarász György, a Ford Hungária PR-vezetője -, ha a magyar regisztrációs adót és az erre épülő 25 százalékos áfát nem számoljuk. A lap azonban nem tér ki a szállítás költségeire és a németországi 16 százalékos áfára.

Az EU-előírások szerint a magánszemély által külföldön vásárolt autók után abban az országban kell az adókat megfizetni, ahol forgalomba állítják. Az autók adómentes nettó ára (vagyis az az összeg, amennyiért a gyár a helyi piacra szállítja) azonban országonként jelentősen eltér. Azokban az országokban, ahol magasak az adók, alacsonyabb a szállítói ár.

Eltérő adórendszer

Dániában kétszáz százalékos az új autók adója, ezért oda, valamint például Portugáliába, Finn- és Lengyelországba jelentősen olcsóbban szállítanak a gyárak - foglalta össze a közelmúltban Rolf Leuchtenberger, a német márkakereskedői szövetség elnöke.

A Németországban évente forgalomba helyezett 1,6 millió új autó közel húsz százaléka magánimportból származik, s a német kereskedők attól tartanak, hogy ez az arány harminc százalékra emelkedhet. Éppen emiatt - a helyi kereskedők védelmében - írta elő 2005. októberi határidővel a brüsszeli bizottság, hogy a tagállamokba szállított autók gyári ára közti eltérés nem lehet öt százalékkal nagyobb.

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint az árharmonizáció nincs tekintettel az eltérő adórendszerekre, és ez a magas adószintű országokban az autók drágulásához, az eladások csökkenéséhez vezethet.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.