Árpád
-1 °C
9 °C

Eltűnik a 'zsírmentes' és a 'hangulatjavító'

2003.07.21. 09:44
Az Európai Bizottság tervei szerint 2005-től eltűnnének az EU-ban a hangzatos, ám megtévesztő élelmiszer-reklámok. A szabályozás szigorítása hazánkat is érinti, a mostani általános tiltások helyébe konkrét előírások jelennek meg: miről mit szabad állítani. Valószínűleg eltűnnek a "stresszt legyőző", a "fiatalságot megőrző" és a hasonló szlogenek.
Megtiltják az élelmiszerek hangzatos, de sok esetben félrevezető reklámszlogenjeit 2005-től az EU-ban. Az Európai Bizottság a napokban elfogadta az élelmiszerreklámokra vonatkozó homályos és félrevezető ígéretek szabályozásának módosító javaslatait.

Brüsszel beszigorít

A brüsszeli testület célja, hogy betiltsa a megtévesztő reklámfogásokat. Eltűnhetnek a produktumokról az olyan típusú feliratok, mint "ez a termék legyőzi a stresszt", vagy "ez a termék javítja hangulatát". A bizottság ki akarja iktatni a reklámszlogenek közül a potenciálisan félrevezető hirdetéseket is.

A "kilencven százalékban zsírmentes" típusú reklámfogások is várhatóan lekerülnek a dobozokról. A vásárló ugyanis ebből azt a következtetést vonja le, hogy zsírszegény ételt vásárol, miközben a tíz százaléknyi zsír is jelentős mennyiségnek bizonyul a szakértők szerint.

Zsírszegény: tíz helyett három százalék

A testület javaslata értelmében azokban az élelmiszertermékekben, amelyeken a zsírszegény felirat szerepel, száz grammonként kevesebb mint három, zsírmentesség állítása esetén pedig fél grammnyi zsír lehet. Hasonló pontosan meghatározott számszerű előírások vonatkoznak majd a "rostokban, proteinben, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, sóban, energiában, cukorban szegény" feliratokra is.

Beate Gminder, az EB fogyasztóvédelmi szóvivője szerint a javaslatok a fogyasztók védelmét szolgálják. A vásárlók így pontosabb tájékoztatást kapnak arról a termékről, amelyet megvásárolnak, véli a brüsszeli illetékes.

Nálunk csak általánosságban tiltanak

A szigorú szabályozás miatt várhatóan Magyarországon is módosítani kell majd a jelenlegi rendszeren. A hatályos jogszabályok csak általánosságban fogalmaznak meg tiltásokat az élelmiszerárukon megjelenő reklámokra vonatkozóan - közölte Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség osztályvezetője.

A reklámtörvény értelmében tilos megtévesztő hirdetést közzétenni, a versenytörvény szerint tilos a fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolása, a fogyasztói törvény szellemében pedig nem szabad gyógyhatást, kezelést, megelőzést tulajdonítani úgy az élelmiszereknek, hogy az tudományosan ne lenne alátámasztva. Kathi Attila elmondta: folyamatos monitoring-ellenőrzéseket tartanak, az élelmiszerek esetében alkalmazott félrevezető reklámok miatt a múlt évben 10-15 eljárást kezdeményeztek. A bírságok összege több százezer forintra tehető.

Az EU-döntés szerint a két év múlva eltűnő termékfeliratok többek között az alábbiak lesznek: kilencven százalékban zsírmentes, legyőzi a stresszt, javítja a hangulatát, megőrzi a fiatalságát, javítja a memóriáját, megfelezi a fogyasztott kalóriát.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!