Árpád
-2 °C
9 °C

Bővül az online hirdetési piac

2004.09.22. 08:39
Az interaktívitásra késztető, agresszív hirdetések a leghatékonyabbak on-line reklámpiacon annak ellenére is, hogy a felhasználók jelentős része nem rajong ezekért. A legnagyobb piaci szereplők szerint az idén több mint másfélszeresére nő a hirdetési torta.
Az online hirdetési piac a második negyedévben 76 százalékos növekedést mutatott az előző év hasonló időszakához képest a piac vezető szereplőinek - az Axelero Internet által kiadott Origónak, az Indexnek, a Ringier Online-nak és a Sanoma Online-nak - értékesítési adatain alapuló Online Hirdetési Index szerint.

Éves szinten így 50-60 százalék körüli piacbővülés várható - vélekedik Szabó Ákos. Az Index értékesítési igazgatója véleményét az Index saját növekedésére alapozza, amely már a negyedik hónapja 50 százalék fölött van az előző év hasonló időszakához képest. Az Axelero által kiadott féléves jelentés szerint a hazai hirdetési piac a második negyedévben csupán 10 százalékkal nőtt, és az online mellett más piaci szegmens nem produkált az átlaghoz képest kiemelkedő növekedést. Ebből arra következtetnek, hogy az online hirdetések jelentős bevételt tudnak elvonni más hirdetési csatornáktól.

Agresszív formák

Az egyre intenzívebbé váló online reklámozás a hirdetési formák használatában úgy mutatkozik meg, hogy a hirdetők egyre inkább a nagyobb és agresszívabb felületek használata felé mozdulnak el. Felkapottakká válnak a pop-up (az oldal fölötti), a pop-under (az oldal alatti) hirdetések, az oldal felett lebegő layerek és a super bannerek, amelyek a web oldal fejléce alatt és a szöveg mellett helyezhetők el - mondta Szabó. A nagyobb és feltűnőbb formátumok az elmúlt egy-másfél évben kezdtek feltörni a népszerűségi listán a hirdetők körében - tudtuk meg Weisz Attilától, az OMD Hungary Kft. digitális tervezőjétől.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a leghatékonyabb hirdetések azok, amelyekhez a felhasználónak hozzá kell nyúlnia. Ezek a hirdetések rákényszerítik a látogatót arra, hogy bezárja az ablakot, mivel nem tűnnek el maguktól. Így jóval nagyobb az esély arra, hogy meg is nézik a reklámot - jegyezte meg Szabó. Ezzel az átlagosnál akár három-, négyszer nagyobb átkattintási arány is elérhető. A webes hirdetések előállítási költségei széles skálán mozognak: formátumtól és mérettől függően 50-100 ezer forintnál kezdődnek a tételek, a lélektani felső határ pedig 10 millió forint körül van.

Célcsoportra szabva

Szintén egyre népszerűbbek a célcsoportra szabható rovatszponzorációk. A promóciós formára a szolgáltatók egyedi ajánlatokat fogalmaznak meg a célcsoporttól, a rovattól és a reklám specialitásától (olimpiához, futball Eb-hez köthető) függően. Az ár így 1 és 10 millió forint között mozog. A felhasználók között koránt sem ilyen egyöntetű a nagy és agresszív hirdetési formák sikere, az oldal tartalmát kitakaró formátumok kifejezetten ellenszenvesnek számítanak. A már kereskedelmi televíziókon nevelkedett korosztály azonban nagyobb toleranciával fogadja az online reklámokat.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!