Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Új kihívások előtt áll a reklámszakma

2004.10.27. 08:49
A média szerepe tovább erősödik, a televíziós reklámspotok ideje azonban lejár - nyilatkozta a Világgazdaságnak Jacques Seguela. A világ egyik vezető reklámügynöksége, az Havas alelnöke szerint a globális kampányok is elveszítették hatékonyságukat.
Új kihívások előtt áll a reklámszakma a XXI. században - véli Jacques Seguela, az Havas alelnöke, egyben pedig az Euro RSCG kreatív igazgatója, aki novemberben az egri reklámkonferencián tart majd előadást.

A világhírű szakember amellett, hogy számos nagyvállalat kampányát tervezte, neves politikusok, köztük több francia elnök: Francois Mitterrand, Jacques Chirac és Giscard d'Estaing kampányának tervezésében is részt vett. Mitterrand újraválasztásakor is ő segítette például a politikust. Jacques Seguela neve Magyarországon sem ismeretlen: Antall József miniszterelnökké választása előtt tanácsadóként támogatta a politikus kampányát.

Vége a szlogeneknek

A szakember jelezte: a rövid televíziós reklámspotok mára elvesztették hatékonyságukat; az amerikaiknak már csak a 15 százaléka nézi a tévés hirdetéseket, a németek és a franciáknak pedig a fele követi figyelemmel az ilyen típusú hirdetéseket. A jövőben a reklám integrált részévé válik a show-nak, azonban teljesen eltűnnek a szlogenek és logók; több nagy autó- és italgyártó már ennek tükrében készít hosszabb, 15-35 perces reklámfilmeket, amelyek egyre fontosabb helyet kapnak a médiában.

Vissza kell szerezni a fogyasztók bizalmát

Számos más területen is változtatásra van szükség - véli a szakember. A legfontosabb lépés a bizalom helyreállítása. A fogyasztók jelentősen megváltoztak az elmúlt évtizedekben: kevésbé kiszámíthatóbbak, kevésbé racionálisak és megbízhatóak. Az ismétlések és az "én is" termékek miatt az elmúlt időszakban a fontos hasznosság elve elveszítette hatását. Új ismertetőjelekre van szükség. A márkák csak akkor tudják növelni részesedésüket, ha növelik a bizalmat is.

Hangsúlyozta azt is: lejárt a globális reklámkampányok ideje is. A 20. században számos amerikai cég exportálta hirdetéseit a világ különböző részeire. Az új évszázadban előtérbe kerülő emancipáció miatt azonban szükség van a differenciálásra. A függetlenség szabadon választott kultúrát, a független reklámozás iránti szükségletet jelent. Jacques Seguela szerint minden márkának meg kell védenie feloszthatatlan "lelkét" és helyi kommunikációját.