Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Telefont vegyenek!

2004.12.15. 08:00
A telekommunikációs cégek hirdetnek legtöbbet az év legnagyobb ünnepe előtt. Az élelmiszerek, szépségápolási és háztartási cikkek televíziós reklámozása ugyanakkor jelentősen visszaesett.
Óriási lendülettel hirdetnek a telekommunikációs cégek a karácsonyi ünnepek előtt, ugyanakkor meglepő, hogy a várthoz képest visszaesett a legintenzívebben hirdetett, úgynevezett FMCG-termékek: élelmiszerek, szépségápolási és háztartási cikkek megjelenése a televízióban.

A telekommunikációs vállalatok mellett a pénzügyi szolgáltatók és az autós társaságok reklámoznak aktívabban a legnagyobb ünnepet megelőzően - jelezte érdeklődésünkre Somlói Zsolt. A MindShare médiaügynökség ügyvezető igazgatója úgy érzi, az FMCG-szektor egyes képviselői visszafogottabban költenek a tavalyi év hasonló időszakához képest. Ez azért is meglepő, mert közben a szupermarketek a nem márkázott termékeikkel egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a forgalomból. Ellenben csökkenés látható a gyógyhatású készítmények, az élvezeti cikkek, a szolgáltatások, a lakásfelszerelés, valamint a szórakoztatóelektronika területén is. Az említettek mellett emelkedett a szabadidős, a kereskedelmi, a tömegtájékoztató és a háztartási gépeket népszerűsítő reklámok megjelenése a televízióban november 15. és december 5. között.

Fordult a trend
A klasszikus reklámidőt a nézőkkel létesített kontaktusszám (Gross Rating Point, azaz bruttó elérés, GRP) alapján értékesítik. Az adott hirdetésre jutó kontaktusok száma, illetve aránya megmutatja, hogy többszöri közzététel esetén a hirdetés egy adott médium közönségének mekkora részét érte el. Tavaly november 15. és december 5. között az élelmiszer hiredetések érték el a legtöbb embert, ezután a szépségápolási termékek, majd harmadikként a telekommunikáció következett. Az idei sorrend: telekommunikáció, szabadidős termékek, élelmiszer.

Drága a reklám

Az FMCG-termékek reklámozásának csökkenése több dologra vezethető vissza - véli Bognár Tamás, a PanMedia ügyvezető igazgatója. Mint mondja: vélhetően elfogyott a szektorban e célra elkülönített keret. Ennek oka lehet, hogy drágultak az első számú médiafelület, a televízió tarifái, de közrejátszhatott az is, hogy amíg 2003-ban még nagyon erős volt a forgalom a kereslet miatt, addig az idén a reáljövedelem emelkedésének elmaradása miatt megtorpant a fogyasztás. Meglepő egyébként az is, hogy az idén várhatóan minden korábbinál nagyobb bevételt elkönyvelő televíziós piacon az év vége előtt viszszaesett a költés. Becslések szerint a tervezetthez képest december elejéig több mint tízszázalékos zsugorodás figyelhető meg.

Ettől függetlenül rekordbevételre számítanak a nagy televíziók, az RTL és a Tv2 is. Utóbbi soha annyi reklámpercet nem értékesített még, mint az idén. Az RTL-t az új, mozgó áras kereskedelmi stratégia segítette hozzá a terveknél jóval nagyobb bevételhez. Mindkét nagy társaság 20 százalék feletti nettó árbevétel-növekedéssel kalkulál az idei évben.