Célzottabb lehet a reklám

2006.10.18. 07:38
A weboldalak látogatóinak számáról már ma is elég pontos információja van az üzemeltetőnek, mostantól viszont azt is egész jól meg lehet határozni, hogy például a nők vagy a férfiak, az idősek vagy a fiatalok látogatják-e az oldalt, mindezek eredményeként pedig hatékonyabb lehet a reklámozás.

A magyar weboldalak üzemeltetői már teljesen pontos képet kaphatnak közönségükről és a látogatók összetételéről: a gemius/Ipsos Audience-kutatás keretében ugyanis célcsoportokra bontva elemezhető az egyes weboldalak és aloldalaik látogatottsága, az oldalletöltések száma, a látogatók által az oldalon eltöltött idő, az egyes oldalak közötti keresztolvasottság mértéke - mondta Darvas Péter, a Szonda Ipsos kutatásvezetője.

A Szondának korábban is voltak kutatási eredményei az internetről, az ezekhez szükséges adatokat a felhasználó otthonában, vagyis offline vették fel, az online-ról készülő új adatgyűjtés viszont már maga is online történik - magyarázza a Darvas. (Más cégek korábban használtak online-kérdőíveket ilyen célokra, de ezeket nem kombinálták online-méréssel, ahogy ezt a jelen, gemius/Ipsos-kutatásnál teszik.) Ennek során a weboldalakra mérőkódokat helyeztek el, ami nemcsak a forgalom mérésére alkalmas, hanem, mivel ez "fel tud dobni" egy kérdőívet - amely könnyen, mintegy öt perc alatt kitölthető, és amelyből május óta több mint 50 ezer készült (ebből 16 ezer biztonsággal használható) -, általa az is megtudható, hogy kik böngészik az adott oldalt.

A program készítői természetesen gondoltak azokra is, aki abban lelik örömüket, hogy valótlan állításaikkal megtréfálják a Szonda munkatársait - a kérdéssornál ugyanis ellenőrző kérdéseket dobnak be -, mindezek végén Magyarországon pedig van egy telefonos kontroll is, részben azért, hogy személyes kapcsolat is alakuljon ki a kérdezett és a kutatást végzők között.

A cél tehát annak feltérképezése, hogy milyen forgalma van az adott oldalnak, illetve ezek mögött milyen közönség áll. Mindez azért fontos, hogy a szolgáltatók tudják, kik a látogatóik, és ennek ismeretében milyen hirdetési tevékenységet érdemes az adott oldalon folytatni. Darvas azt is hangsúlyozta, hogy az új módszerrel a kisebb weboldalak is mérhetőkké válnak, illetve a nagyobb oldalak kisebb oldalai is jobban bemérhetők lesznek. Ez az egész végső soron a hirdetések szempontjából érdemel kiemelt figyelmet: a reklámok hatékonyságát ugyanis nagyon sok minden befolyásolja, a legmeghatározóbb mégis az, hogy a hirdetés elért-e ahhoz, akit meg akartak célozni vele.

Ehhez pedig pontosan kell tudni a célközönséget, ami legalább olyan fontos a weboldal üzemeltetőjének, mint egy médiaügynökségnek. Ezek alapján ugyanis egy egész kampányt megtervezhet, felépíthet. Sőt az is mérhető, hogy pontosan hány főt és milyen közönséget ért el a kampány. Darvas elmondta még, hogy a mérés folyamatos, havonta szolgáltatnak havi és heti adatokat az adott honlap látogatottságáról. A következő időszak fejlesztéseinek eredményeként idővel napi adatokkal is tudnak majd szolgálni.