Három évet vitt el a megszorítás

2008.02.20. 10:21
Ahogy az infláció, azzal szoros összefüggésben a reálbércsökkenés is jóval nagyobb volt 2007-ben, mint azt az év elején a kutatók várták: az előzetesen 2-3 százalék közé becsült bukás helyett a ma közzétett, az őszi adatok fényében azért meglepetést nem jelentő végleges szám 4,8 százalék mínusz. Ezzel a keresetek értéke a 2005-öt megelőző szintre esett vissza. A tavalyi életszínvonal-esés az ötödik legnagyobb a rendszerváltás óta, a 90-es évek eleje, illetve a Bokros-csomag hozott, zömmel nem sokkal nagyobb zuhanást.

A január-decemberi reálkereset (a fogyasztóiár-index 8,0 százalékos növekedése mellett) 4,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva – közölte szerdán a KSH. Azaz hiába, hogy a bruttó átlagkeresetek összességében 8, a nettó átlagkeresetek 2,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, a pénzünk voltaképpen kevesebbet ért.

Az életszínvonal alakulásának mérésére is használt mutató esésére számítottak a szakértők, az adóemelések, az infláció várt megugrásának tervezett következményeként, de tavaly év elején a bukás mértékét jellemzően 2-3 százalék közé tették, nagyjából egyezően a kormány várakozásaival. Ez azt jelentette volna, hogy a megszorítások után voltaképpen csak a megelőző évi szintre esik vissza az életszívonal. (Érdemes hozzátenni: a reálbérek emelkedésének üteme az előző ciklusban 2001 óta igen dinamikus volt, egy átmeneti, 2004-es megingást leszámítva rendre a gazdasági növekedés alapján kalkulálható szint feletti volt, részben éppen a magas költségvetési bérkiáramlás vezetett a 2006-os válsághoz.)

Az éves 4,8 százalékos visszaesés viszont azt jelenti: a rendszerváltás óta csak három év volt, amikor ennél, adott esetben nem is sokkal nagyobbat buktunk: 1990-91-ben (5,7 illetve 7 százalékos mínusz), valamint a Bokros-csomag idején: utóbbi az első évében, 1995-ben 13 százalékos mínuszt hozott, de még 1996-ban is 5 százalékkal csökkentek a reálbérek.

A reálbérek alakulása 1989-től
Az előző év százalékában Az 1989-es év százalékában
1989 100 100
1990 94,3 94,3
1991 93 87,6
1992 98,6 86,4
1993 96,1 83,0
1994 107,2 89,0
1995 87,8 78,2
1996 95 74,3
1997 104,9 77,9
1998 103,6 80,7
1999 102,5 82,7
2000 101,5 84,0
2001 106,4 89,3
2002 113,6 101,5
2003 109,2 110,8
2004 98,9 109,6
2005 106,3 116,5
2006 103,5 120,6
2007 95,2 114,8

A mostani csökkenés eredményeképpen, ha életszínvonal-mutatóként tekintünk a reálbérindexre, azt mondhatjuk: valahova a 2005-ös év elejének megfelelő szintre esett vissza az életszínvonal, az átlagos fizetésekből nagyjából akkora költekezést lehet megengedni, mint akkor. Legalábbis, ha az 1989-es évet bázisnak tekintve viszgáljuk a reálbérindex alakulását, ahogy az a táblázátban is látható.

A konkrét számok tekintetében, az, ami most nagyjából arra elég, mint 2005-ben volt, 114 100 forint. Ennyi volt 2007-ben a nemzetgazdasági átlagos nettó kereset, ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 85 100, a szellemi foglalkozásúaké 146 900 forint.

Már megint, még mindig az infláció

A reálbérszámítás alapja a nettó keresetek és az infláció egymáshoz viszonyított alakulása. A pénzromlás jelentősen a várt felett alakult, hiszen az év végére eredetileg a piaci elemzők is 5 százalék közelébe várták a dinamika visszaesését, ehelyett a decemberi adat még 7,4 százalék volt: döntően ezzel magyarázható, hogy az életszínvonal a vártnál nagyobb ütemben romlott. Ugyanakkor nem csak a bérkiáramlást sikerült kordában tartani – a költségvetési szférában dolgozók bruttó átlagkeresete 6,4 százalékkal, a versenyszférában dolgozóké 9,1 százalékkal volt magasabb, mint 2006-ban –, de kinyílt az olló a bruttó és a nettó keresetek növekedesének üteme között is. A nettó bérek átlagosan 2,8 százalékkal emelkedtek; ezen belül a versenyszférában 3,6 százalékos, a költségvetési szervezeteknél pedig 1,7 százalékos volt a növekedés. A nettó kereseteknek a bruttó kereseteknél érdemben alacsonyabb növekedési üteme döntően az egészségbiztosítási és munkavállalói járulék 2006. szeptemberi, illetve az egészségbiztosítási járulék kulcsának 2007. januári újabb emelésére vezethető vissza.

Kisebb lett a közszféra

2007-ben a költségvetési szférában 749 ezren, a versenyszférában mintegy 1 millió 933 ezren dolgoztak. A költségvetési intézményekben összességében közel 5,0 százalékkal csökkent a létszám. Az ide tartozó fő gazdasági ágak mindegyikében (a közigazgatásban, az oktatásban és az egészségügyben) alacsonyabb lett a foglalkoztatottak száma, ha az oktatás és a közigazgatás gazdasági ágak közötti szakfeladati átsorolás hatását kiszűrjük. A 750 ezret el nem érő létszám egyben rekord is a közszférában, sosem dolgoztak ennyire kevesen az államnak: egy év alatt csaknem 50 ezres volt a csökkenés, a 2002 végi csúcshoz képest pedig 113 ezerrel dolgoznak ezen a területen kevesebben.