Mária
-7 °C
3 °C

Reptérprivatizáció: egy vevővel kevesebb

2005.10.24. 17:38
Visszalép az újabb, egyelőre még ki sem írt reptéri privatizációs pályázatról az előző, a bíróság által érvénytelenített tenderen a legjobb öt ajánlat egyikét adó Koppenhágai Repülőtér. A cég a dán tőzsde honlapján azt követően jelentette be a lépést, hogy kiderült: a magyar pályázaton ugyancsak indult, és szintén az első ötbe kvalifikált ausztrál Macquarie Airports ajánlatot tett a dán főváros repterének részvénycsomagjára.
A dán tőzsdén hivatalos közleményben jelentette be a Koppenhágai Repülőtér, hogy a továbbiakban nem vesz részt a budapesti reptér privatizációjában. Az előző, a bíróság által érvénytelenített fordulóban a legjobb öt árajánlat egyikét beadó cég azért döntött így, mert a magyar eljárásban riválisa az az ausztrál Macquarie Airports, amely eddig is 14 százalékos tulajdonosa volt, de most ajánlatot tett a cég egészére. A tőzsdeit mintegy 30 százalékkal felülmúló vételi árfolyamot a dán reptér vezetése elfogadásra javasolja, de egyelőre kérdéses a tranzakció sorsa.

A dánok kiszállásával négyre csökkenhet a Ferihegyért versenyzők száma: a kormány múlt heti döntése nyomán az ÁPV-nek az előző pályázaton az öt legjobb ajánlatot beadó céget kell meghívnia. Az ÁPV egyelőre hivatalos értesítést nem kapott az esetleges távolmaradásról, erre azt követően kerülhet sor, hogy hivatalosan is kiküldik a pályázati meghívókat.

Még jobb ajánlatok várhatók?

Eközben a Sunday Times arról írt, hogy brit BAA (International Holdings) Ltd akár két milliárd eurót, azaz mai árfolyamon számolva több mint 500 milliárd forintot is hajlandó megadni a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot megtestesítő részvénycsomagjáért. Ez több pénz, mint amennyit az érvénytelenített pályázat elsőkörében az egyébként nem várt csúcsajánlat, a német Hochtief 390 milliárd forintnak megfelelő tétje jelentett. Akik még versenyben lehetnek: az ausztrál Macquarie illetve a német Fraport-Deutsche Bank konzorcium.

Még tárgyalnak a szakszervezetekkel

Egyelőre azonban még a kiírás véglegesítésére kell várni: az ÁPV tárgyalásokat folytat a reptéri szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal is. Ezek határideje az Index információi szerint szerdán jár le. A tárgyalásokban résztvevő egyik érdekképviselet, a Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének vezetője, Pető Alfréd az Indexnek elmondta: a szakszervezetek egységes álláspontot képviselnek az öt napja tartó tárgyalásokon. Azt szeretnék, ha a pályázati kiírásba garanciális elemként belekerülnének az általuk javasolt, a munkavállalók szociális és gazdasági érdekeit védő passzusok. A vezető lapunknak elmondta: a tárgyalások során nincs sok eszközük, hiszen javaslataikat a tulajdonosnak meghallgatnia és nem elfogadnia kell, de egyelőre nem lehet azt megmondani, hogy az ÁPV végül hány kérésüknek ad helyt. Ami biztos: az egyeztetés megtörténtével nem lehet újabb, a majdani pályázat érvénytelenítésére irányuló pert kezdeni.

Információink szerint nem kizárt, hogy az ÁPV igazgatósága még a héten összeül és dönt az új, meghívásos pályázat kiírásáról. Oravecz Péter azt hangsúlyozta, egyelőre korai lenne erről bármit mondani, a kommunikációs igazgató szerint csak annyi bizonyos, hogy az érdekképviseletekkel folytatott tárgyalások lezárását követően lehet igazgatósági ülés. Az igazgató ugyanakkor hozzátette: bár azt továbbra is tartják, hogy a kormány szándékának megfelelően még az idén lezárják a tranzakciót, a meghívásos pályázat hosszúságáról majd a tender szövegében döntenek, így részletes ütemezést egyelőre nem árult el.