Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Eltűnhetnek a taxishiénák Ferihegyről

2006.05.25. 16:51
A fővárosi taxisállományt és a kifelé menő reptéri fuvarok piacát is átrajzolhatja a Budapest Airport által kiírt taxistender. A feltételek részben enyhültek az eredeti tervekhez képest, ugyanakkor egy korábban nem ismert előírás miatt a repteret jelenleg uraló Tourist Taxi kiszorulhat a piacról.

Százötven legfeljebb ötéves, légkondicionált, nagyobb méretű, bankkártyás fizetésre is alkalmas kocsival lehet elnyerni négy évre a Budapest Airport vezérigazgatójának szavai szerint "baromi nagy" piacot jelentő reptéri taxizást. Amelyet most a Tourist Taxi ural - ám a cég egyedül biztosan nem indulhat a tenderen. Annak feltétele ugyanis a legalább ötéves folyamatos működés, a cég azonban csak 2003-ban alakult. Chris Woodruff szerint az előírás nem bizonyos cégek ellen szól, hanem azt szolgálja, hogy profi, a piacon működni képes vállalkozások jelentkezzenek.

Hogy a piac ténylegesen mennyire lehet nyereséges, ha egyszerre magasabb színvonalat és esetleg a jelenlegi, nagy társaságok által alkalmazott transzferáraknál kedvezőbb árakat kell kínálnia a nyertesnek, arról megoszlanak a vélemények. Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója az Indexnek hangsúlyozta: a nyertesnek marketingszempontból is sokat jelent a győzelem, és a reptérről befelé irányuló fuvarok mellett hozhat az is, hogy a tenderen befutó társaság feltehetőleg kifelé irányuló fuvarszámát is növelni tudja. Amit a győztes biztosan kap: egy nagy, úgynevezett pufferparkolót mindkét terminálnál, illetve a terminálok előtt kialakított, nem telefonon rendelt taxik számára fenntartott drosztok és beszállóhelyek kizárólagos használatát.

Pult, voucher, beszállás, fizetés

Az új rendszerre az utasok figyelmét már a terminálon több helyen felhívják, sőt maga a taxifogás is a terminálon belül kezdődik majd. A BA szerint ez nem lassítja a rendszert, viszont biztonságot ad a turistáknak, akik az elmúlt években a legkülönbözőbb forrásokból hallottak megalapozott rémtörténeteket a reptéri (és a fővárosi) taxishelyzetről. Az utas tehát a terminálokon kialakított taxispulthoz megy, ahol a cím bemondásával kap egy vouchert. Ezen szerepel, hogy mennyi lesz a fuvardíj, illetve, hogy melyik autóba fogja kísérni a kint várakozó diszpécser. Fizetni a taxisnak kell.

Hatvan feltétel

A Chris Woodruff, a BA Rt. vezérigazgatója által ismertetett - a taxitársaságok számára teljes terjedelmében százezer forintos áron péntektől hozzáférhető - tender bizonyos pontokon részben enyhült a márciusi elképzelésekhez képest: gyebek közt a reptér engedett az autók életkorát érintő elképzelésekből. Összességében azonban kemény feltételek elé állítja a jelentkezőket. A legalább 150 autóból álló flotta egyik tagja sem lehet idősebb ötévesnél, s egy éven belül az átlagéletkort és a flottában szereplő típusok számát egyaránt háromra kell leszorítani. Addigra az autókat megjelenésükben, színvilágukban, felfestéseikben is egységesíteni kell. A nagy méretű autóknak légkondicionáltnak kell lenniük, és alkalmassá kell tenni őket hitelkártyás fizetésre. Ez utóbbi lehetőségéért nem terhelhető pluszdíj az utasra. Valamennyi sofőrnek alapszinten kell beszélnie angolul, és megfelelő ruházatban kell megjelennie - ez is szerepel a feltételek között.

Két fordulóban döntenek

A nyertest két fordulóban választják ki. Az első körben kizárólag az árak alapján jelölik meg a maximum három - természetesen az egyéb feltételeket is teljesítő - továbbjutót. Az árakat a Budapest Airport által meghatározott, a főváros kerületeit négy zónára osztó térkép alapján kell meghatározni, illetve külön kell megszabni a vidéki fuvarokra vonatkozó díjakat. A második körben a továbbjutók a szolgáltatásokat illetően felfelé, az árak vonatkozásában lefelé licitálhatnak egymás ellen. A BA tervei szerint a nyertest július 21-án kihirdetik. Az új szolgáltatás augusztus 15-én kezdődik.

Chris Woodruff többször is történelmi jelentőségűnek nevezte a tender kiírását, amellyel az új tulajdonos, a BAA igazolja fejlesztéseit, és azt, hogy elkötelezett abban, hogy mind az ide érkező turisták, mind a hazai utazók megfelelő színvonalú szolgáltatásban részesüljenek. Ugyanakkor a reptér - amelynek a parkolók kialakítása kapcsán költségei is vannak - maga is részesül a jövőben a taxizásból: fuvaronként 350 forint a nyertesekkel kötendő szerződés alapján a BAA-t illeti. Árat emelni évente egyszer, a KSH által közzétett inflációs ráta mértékig lehet.

Nem csak az ár számít

Több, a feltételeket megismerő taxis az Indexnek úgy nyilatkozott, így nagyon nehéz lesz nyereséget kitermelni, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a taxisoknak folyamatosan be kell ruházniuk új, nem is olcsó autóba is. Többek szerint kérdéses lehet, hány társaság képes a kezdő feltételeknek megfelelni. (Chris Woodruff utalt rá, elfogadják, sőt üdvözlik konzorciumok jelentkezését, bár erre a társaságok viszonyát ismerő taxisok szerint kevés esély van.)

Nem csak a közvetlen, a reptérről befelé irányuló fuvarokon elérhető nyereség számít - mondta az Indexnek a főtaxis Garamszegi Miklós. Szerinte ahogy nekik, több másik fővárosi társaságnak sem okozna gondot a kezdeti feltételek biztosítása. Számítani lehet arra is, hogy a későbbiekben az elvárásoknak megfelelő taxisok nagyobb számban kérik felvétüleket a győzteshez, így az utánpótlás is könnyebb lehet.

Lesz-e konzorcium?

A győztes cég nem csak a kinti piacot nyeri el - mondta a vezérigazgató -, az elsőségnek jelentős marketigértéke is van. Ugyanakkor számítani lehet arra, hogy a reptéren leadott telefonos rendelések, illetve a reptérre irányuló fuvarok egy része is átcsoportosul a győzteshez.

Garamszegi Miklós szerint az lenne az ideális, ha a fővárosi taxiscégek közös konzorciuma nyerné el a tendert, de erre kevés esélyt lát. Egyelőre ilyen irányú tárgyalások sem voltak. Az Index kérdésére, számítani lehet arra, hogy valaki az autóparkját tekintve egyébként vonzó Tourist Taxival áll össze (ez esetben a Tourist felmentést kapna), a vezérigazgató nem kívánt véleményt mondani, de a Főtaxi vonatkozásában ezt kizárta. Cáfolta azt a nem hivatalos értesülésünket is, hogy a Főtaxi és a City már tárgyalna az együttműködésről.