Natália
-3 °C
7 °C

Nem lehet a Ringier-é a Népszabadság

2003.09.25. 17:07
A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa határozata szerint nem lehet többségi tulajdonos a Népszabadság Rt.-ben a Ringier, ugyanis a testület szerint a Ringier-csoport több területen is gazdasági erőfölénnyel bír. A svájci kiadó szakmailag megalapozatlannak tartja a döntést, fellebezésről a határozat indoklásának megismerése után dönt.
Nem változtatott előzetes álláspontján a Gazdasági Versenyhivatal tanácsa, és nem engedélyezte a Ringier-csoporthoz tartozó Tabora B. V.-nek a tulajdonszerzést a Népszabadságban. Mint az Index korábban megírta a GVH vizsgálati jelentése és előzetes álláspontja nem támogatta a svájci kiadó többségét a legnagyobb politikai napilapban.

A GVH a döntést csütörtöki ülése után hirdette ki. Az első tárgyalásra szeptember 9-én került sor, akkor nem sikerült dönteni az öttagú tanácsnak, és mára halasztották a döntést.

Erőfölényes helyzetbe kerülne

A testület döntése azon alapult, hogy a GVH álláspontja szerint az irányításszerzés révén a Ringier-csoport gazdasági erőfölényes helyzetbe kerülne a lapkiadás piacán. Az irányításszerzéssel megvalósuló összefonódásnak nem voltak azonosíthatóak olyan előnyei, amelyek az erőfölény erősödéséből adódó hátrányt ellensúlyoznák.

Ugyanakkor a GVH nem látott lehetőséget olyan feltétel vagy kötelezettség előírására sem, amely mellett az engedély megadható lett volna.

A GVH szerint a Ringier-csoport az olvasói piac több részterületén (országos politikai napilapok, sport napilapok, bulvárlapok) is gazdasági erőfölényes helyzetben van, ráadásul a hirdetési piacon is erős (az összefonódás következtében jelentősen erősödő) pozíciókkal rendelkezik.

Mindez, - az olvasói és a hirdetői piac közötti szoros kapcsolat alapján - azzal járhat, hogy az olvasói piacon meglévő erőfölényes (és az összefonódás következtében szintén erősödő) helyzete révén a Ringier-csoport tovább erősítheti helyzetét a hirdetői piacon is - fogalmaz a közlemény.

A határozat ellen az érintettek a kézbesítéstől számított harminc napon belül felülvizsgálati kérelemmel élhetnek a Fővárosi Bíróságon.

Ringier: szakmailag megalapozatlan döntés

Versenyhivatali eljárás azért indult, mert felmerült a kérdés, hogy a Ringier, mely az országos terjesztésű napilappiac 49 százalékát birtokolta, nem kerül-e a vásárlással erőfölénybe. A svájci médiabirodalom tulajdonában van a Magyar Hírlap, a Blikk és a Nemzeti Sport.

A történet még 2001 novemberében kezdődött, akkor szerzett 49,9 százalékos részesedést a Ringier a Népszabadságban a német Bertelsmanntól. A német vállalat azért kényszerült a napilapban birtokolt részvényeinek eladására, mert az RTL Klubban is tulajdonnal bírt, ez pedig ellentmond a Magyarországon hatályos médiatörvénynek.

A jogszabály kimondja: aki országos terjesztésű napilapban befolyásoló részesedéssel rendelkezik, az országos műsorszolgáltatóban, műsorelosztóban nem szerezhet befolyásoló részesedést. Éppen ezért a Bertelsmannak meg kellett válnia valamelyik tulajdonától.

Csalódottságának adott hangot a döntés kapcsán az MTI-nek nyilatkozva Papp Béla, a Ringier Kiadói Kft. ügyvezető igazgatója. Az eljárás során számos szakmai érvet sorakoztattak fel a befektetés megengedhetősége mellett. "A Ringier nem ért egyet a döntés szakmai megalapozottságával, a határozat indokolásának ismeretében dönt a további jogi lépésekről" - mondta.