Dániel, Daniella
18 °C
32 °C

Konkurenciát kap a 100 leggazdagabb magyar

2004.11.15. 07:41
Hamarosan két kiadó két kiadványából is megtudhatjuk, ki a száz leggazdagabb magyar. A Manager Magazin mellékletét ráadásul Szakonyi Péter szerkeszti, aki korábban a most perre készülő Ringier ilyen kiadványán dolgozott.
Bár lassan a végéhez közeledik a Színes Mai Lap miatti pereskedés a Híd Rádió Rt.-vel, úgy tűnik, nem maradnak munka nélkül a Ringier Kiadó Kft. ügyvédei. A Spiegel-csoporthoz tartozó Manager Magazin Kft. ugyanis az azonos nevű lap decemberi számának részeként csaknem 100 oldalon, az Első száz 2004-ben címmel összeállítást közöl a legvagyonosabb magyarokról. A Ringier viszont idei tervei ismertetésekor több alkalommal is tudatta, hogy november végén megjelenteti A 100 leggazdagabb magyar kiadványsorozata újabb számát. Ráadásul a Manager Magazin a Szakonyi Pétert kérte fel a kiadvány összeállítására, aki az egykori Magyar Hírlap munkatársaként a Ringier termékén dolgozott, és az eddigi két top 100 összeállításában szerzett tapasztalata alapján vállalta el az anyaggyűjtést és a szerkesztést.

A Ringier, miután értesült arról, hogy Szakonyi a még a Magyar Hírlapnál elkészíttetett interjúkat egy másik kiadónak is felajánlotta, továbbá a társaságnál dolgozó fotósoktól az elkészített fényképek kiadását sürgeti, felszólítást küldött a Manager Magazinnak és Szakonyinak. Ebben közölték velük, hogy jogsértést követnek el - mondta a Napi Gazdaságnak a jogi képviseletet ellátó Réti, Antall & Madl Landwell Ügyvédi Iroda munkatársa, Réti László ügyvéd. Réti szerint a top 100 önálló időszaki kiadvány és egyedi termék, a kiadó tulajdonát képező know how-t, az általa megrendelt, kifizetett és elkészített anyagokat önkényesen, a Ringier engedélye nélkül nem adhatják át másnak a munkavállalók. Ezt közölték a Spiegel illetékesével is, aki azonban nem tartja jogsértőnek a Manager Magazin decemberi számának vállalkozását.

Csúszik, de készül

Ugyanezen a véleményen van Pető Endre, a Manager Magazin Kft. ügyvezető igazgatója is, aki egyrészt arra hivatkozott, hogy a magyar kiadás alapjául szolgáló németországi magazin három éve adja közre a "Die 100 reichsten Deutschen" (A 100 leggazdagabb német) listáját, amihez - főleg formájában - hasonlót jelentetett meg először 2002-ben a Magyar Hírlap. Akkor a Spiegel jogászai vizsgálták is egy esetleges per indításának lehetőségét; de akkori megkeresésünkkor erre nem látott okot Czövek Hajnalka, a Magyar Hírlap lapigazgatója, aki a kiadványt más gazdasági magazinokhoz hasonlítva közölte: "a leggazdagabb üzletembereket bemutató kiadványok külalakja időnkénti hasonlóságot mutat, erre számtalan példát fel lehetne sorolni".

Az idei top 100 összeállítása javában folyik, s az eredetileg tervezett november 30-i időponthoz képest legfeljebb egy-két hét csúszással lehet számolni - mondta a napilapnak Czövek Hajnalka. Ennek okai a Magyar Hírlap kiadásának szüneteléséből adódó problémák, ám fel sem merült, hogy a nehézségek miatt ne jelenjen meg az idei toplista. A lapigazgató szerint az összeállítást a Ringier által megbízott szerkesztő csapat végzi, amelyből valóban hiányzik Szakonyi és még jó néhányan, akiknek önkényes távolmaradását jogilag támadhatónak tartja a kiadó, hiszen ők még mindig a Ringier állományába tartoznak, munkajogilag a felmondási idejüket töltik.

Ezzel szemben Szakonyi arra hivatkozik, hogy nem kapott hivatalos, írásbeli megbízást az idei kiadvány megjelentetésében való közreműködésére, emiatt érzi jogszerűnek, hogy elvállalta a Manager Magazin felkérését. Hozzátette még, hogy a top 100 tartalmi összeállításában elsődleges szerepe volt, és ezt most részben kamatoztatja is, ám az Első száz 2004-ben melléklet elkészítéséhez elsősorban a német nyelvű magazin szerkesztési elveit veszik alapul.