Kész a roncsautó-törvénytervezet

2004.06.22. 08:17
Közzétette a hulladékká vált gépjárművek hasznosítására vonatkozó kormány-előterjesztést a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, amely a gyártók és importőrök számára visszavételi kötelezettséget írna elő, illetve a visszavett roncsautók kezelésének követelményeit is meghatározza.
A tárca tervei szerint a 2005. január 1-jén életbe lépő jogszabály legfontosabb célkitűzése, hogy a gazdasági szereplőknek 2006. január 1-jéig biztosítaniuk kell, hogy a leselejtezett gépjárműveket a járművek tömegéhez viszonyítva legalább 85 százalékban hasznosítsák, s ezen belül az újrahasználati, vagy újrafelhasználási arány érje el a 85 százalékot. Az 1980 előtt gyártott járműveknél ugyanezeket az arányokat 75, illetve 70 százalékban határoznák meg. Ehhez a gyártóknak 2007-től minden járműnél - addig csak a 2002 júniusa után gyártottaknál - díjtalan lehetőséget kell biztosítani a leselejtezett gépjárművek visszavételére. A hulladékká vált gépjárművek begyűjtésének, visszavételének és kezelésének költségeit a gyártóknak kell majd viselniük, amely alól kivételt képeznek a fellelhető gyártóval nem rendelkező típusok.

Nyolcmilliárdos beruházás szükséges

A begyűjtés érdekében a gazdasági szereplőknek ki kell építeniük a leselejtezett járművek visszavételi rendszerét, a járművek javításakor keletkező hulladékalkatrészek begyűjtését, továbbá biztosítaniuk kell, hogy az átvevőhelyek az ország egész területén elérhető közelségben legyenek. A leselejtezett gépjárművek csak hatóságilag feljogosított bontó-, hulladékkezelő helyekre kerülhetnének, az ehhez szükséges igazolási rendszer kialakítása már folyamatban van. Az előterjesztéshez csatolt elemzés szerint, a begyűjtött gépjárművek megfelelő hasznosítását biztosítani képes rendszer kiépítésére öszszességében több mint nyolcmilliárd forintos beruházásra lesz szükség.

Cél az újrahasznosíthatóság

A rendelet elfogadását követően, a hasznosítási előírások mellett, a gyártóknak és beszállítóknak mérsékelniük kell a veszélyes anyagok felhasználását és beépítését, valamint biztosítaniuk kell, hogy az ártalmatlanítási igények mérséklése érdekében azok könnyebben hasznosíthatók legyenek. Ezzel összefüggésben a gyártóknak a vásárlói tájékoztatókban minden egyes új típus forgalombahozatalakor be kell majd mutatniuk a járművek és alkatrészeik hasznosíthatóságát, a hulladékká vált jármű környezetkímélő feldolgozhatóságát, valamint a hasznosítási arányok növelésében és az ártalmatlanítandó hányad csökkentésében elért eredményeket.