Hivatalos: eladják Ferihegyet

2006.10.20. 16:48
Az eddigi - rendre spekulációnak minősített - híreknek megfelelően új tulajdonoshoz kerülhet a Ferihegyi reptér. A fejlesztéseket átvállaló vevő a tavalyi privatizációs pályázaton második német Hochtief.

Megszületett az előzetes megállapodás az angol BAA Budapest Airportban fennálló részesedésének eladásáról - jelentették be közleményben pénteken az érintett cégek, a BAA és a vevő, a német a Hochtief között. A BAA azért döntött az eladás mellett, mert az angol céget júniusban felvásárló spanyol Ferrovial új stratégiája szerint a BAA-nek angliai reptereire kell koncentrálni, nemzetközi portfolióját viszont értékesítik.

Kérik az állam beleegyezését

A Ferihegyi repülőtér tulajdonosainak képviselői ma egyeztettek a magyar pénzügyminiszterrel szándékukról, amely szerint értékesítenék a BAA érdekeltségét a Budapest Airport részvényeit birtokló holdingvállalatban - áll a BAA közleményében. A cég beszámolója szerint Veres János nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.

Hamburgtól Tiranáig
A Hochtief Airport (HTA) fogja össze a Hochtief nemzetközi építőipari szolgáltató cég repülőtér-üzemeltetéssel kapcsolatos tevékenységét. A társaság 1997 óta vesz részt repülőtér-privatizációkban és szerez részesedést a világ különböző repülőtereiben. A Hochtief Airport jelenleg Athén, Düsseldorf, Hamburg, Sydney és Tirana repülőterében rendelkezik részesedéssel. A HTA partnerei a magyar reptérben is tulajdont szerző konzorcium tagjai a Hochtief mellett a kanadai CDPQ nyugdíj-alapkezelő és a német KfW pénzügyi szervezet.

A pénzügyminiszter szintén kikötötte, hogy az esetleges vásárlónak meg kell felelnie azoknak a szigorú előfeltételeknek, amelyeknek a privatizációs tenderen pályázó cégeknek meg kellett felelniük. Ezek közül a legfontosabb a szilárd pénzügyi háttér és a nemzetközi repülőtér-üzemeltetésben szerzett tapasztalat.

Mindez egyébiránt csak a privatizációs szerződésben foglaltak teljesülését jelenti. Itt vállalt kötelezettséget a nyertes BAA arra is, hogy 2011-ig 261 millió euró, azaz mintegy 65 milliárd forint értékű fejlesztést hajt végre a reptéren, az új tulajdonosnak ezt is kötelező átvállalnia.

A fejlesztésekről a Hochtief egyelőre nem árul el részletetek, közleményük szerint majd a tranzakció befejezését és a Magyar Állam hozzájárulását követően fejtik ki elképzeléseiket. Azt azért leszögezték: a Hochtief Airport ügyvezetője, Reinhard Kalenda fantasztikus lehetőségeket lát a Ferihegyi repülőtérben, amelyet a Hochtief Airport Magyarország hosszú távú előnyére kíván erősíteni és fejleszteni. Reinhard Kalenda szerint a Budapest Airport egy igazi kincs, amely magában rejti a hosszú távú növekedés minden lehetőségét.