Függőben a Ryanair-üzlet Sármelléken

2004.01.14. 09:09
A költségvetési támogatással együtt közel 780 millió forintra számíthat a sármelléki repülőtér a szükséges műszaki fejlesztések finanszírozásához, ám hogy mikor juthat hozzá az összeghez, még kérdéses. A fejlesztések nélkül viszont meghiúsulhat a terv, hogy a Ryanair május elsejétől elindítsa járatait.
Bár a szükséges fejlesztésekre az idei költségvetésből 670 millió forint támogatást kapott a sármelléki repülőtér, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban még nem tudták megmondani, hogy ennek felhasználására mikor lesz lehetőség. A fejlesztések elhúzódása viszont nehézségeket okoz a Balaton West Airport számára, hiszen azok befejezéséig nem lehet szó a nagy felfutással kecsegtető Ryanair-járatok beindulásáról. Úgy tűnik, elaludt az a kezdeményezés is, hogy a Budapest Airport átvegye a zalai repülőtér üzemeltetését.

Nem megfelelő feltételek

A költségvetési támogatás mellé a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács hatvan-nyolcvanmillió forint közötti támogatást ígért, míg a Balatoni Fejlesztési Tanács harmincmillióval tudna hozzájárulni a fejlesztésekhez. Mint Zóka István repülőtér-vezető mondta, így összesen mintegy 780 millió forinttal számolhatnak. A Ryanair egyik vezetője már három alkalommal járt Sármelléken. A tájékozódó beszélgetéseken elhangzott, hogy az olcsó légitársaság hat európai nagyvárosba indítana heti egy járatot, ám ehhez meg kellene teremteni az éjszaka és a rossz időben történő leszállás műszaki-technikai feltételeit.

Ehhez azonban közel egymilliárd forintra lenne szükség. Ezt a környékbeli s a repülőtér előnyeit élvező gyógyüdülő-települések, vállalkozók bevonásával próbálják előteremteni. Ám ők egyelőre nem kívánnak befektetőként hozzájárulni a projekthez - mondta Zóka István.

A múlt évet a nehézségek ellenére nullszaldóval zárták. A 2003-as esztendő tervezésekor még 14 millió forint veszteséggel számoltak. Az idén is jó teljesítmény lesz a nullszaldós eredmény - mondta a repülőtér-vezető. Erre van remény, hiszen az idei főszezonban heti egy-egy napon három új chartergépet fogadnak Amszterdamból, Koppenhágából és Stuttgartból. Megmaradnak a korábbi nyugat-európai járatok is.